Een brandstofcelauto heeft veel voordelen: elektrische aandrijving, geen grote batterij en aan de uitlaat komt enkel zuiver water vrij. Maar de productie van waterstof door stoomreforming vereist veel fossiele energie. En daar komt CO2 bij vrij. Waterstof kan ook via elektrolyse worden gewonnen. Daar is Air Liquide mee bezig. Om de milieu-impact te verminderen, doet het dat met de reststroomproductie van Deense windmolens. Een experimentele fabriek in Denemarken kan tot 500 kilo H2 per dag produceren. Dat zou moeten volstaan om de tanks van zo’n 100 waterstofauto’s te vullen. Maar daar wordt de H2 niet voor gebruikt, want de brandstof wordt enkel ingezet voor industrieel gebruik (voor de aandrijving van vrachtwagens). Air Liquide wil hier vooral mee aantonen dat de productie van waterstof ook uitstootvrij kan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!