De Stellantis-groep (Peugeot, Opel, Fiat, enz.) en Renault hebben contracten met Vulcan gesloten om zich te bevoorraden met minder vervuilend lithium uit Duitsland. Het Vulcan Zero Carbon Lithium-project heeft tot doel de milieueffecten van de lithiumwinning en de afstanden tussen de mijnen en de gebruikers te verkleinen. Om lithiumhydroxide aan autofabrikanten te kunnen leveren, zal Vulcan een mijn en raffinaderij openen in Duitsland, in de Boven-Rijn-regio. Dit roept echter weerstand op bij de omwonenden.
Het witte goud
Het lithium dat wordt gewonnen uit de Duitse ondergrond, die over een grote reserve beschikt, is zuiverder dan dat uit Zuid-Amerika, Australië of China. Daarnaast zal het Australisch-Duitse bedrijf Vulcan Energy geothermische energie gebruiken om lithiumhydroxide te produceren uit pekel. Het gebruikt geen fossiele brandstoffen en een minimum aan water. Bovendien zal Vulcan haar Europese klanten kunnen bevoorraden vanop een kortere afstand en dus met een kleinere milieu-impact voor het transport.
Miljoenen batterijen
Het contract van Renault voorziet in de levering van 6.000 tot 17.000 ton lithium per jaar. Het Stellantis-contract loopt van 2026 tot 2031, voor een totale hoeveelheid van 81.000 tot 99.000 ton. Deze twee contracten betreffen de levering van Europees lithium voor enkele honderdduizenden batterijen voor elektrische auto's. Tot slot heeft de Belgische groep Umicore bij Vulcan een order geplaatst voor 28 000 tot 42 000 ton lithium tussen 2025 en 2030 voor de productie van kathodes in zijn toekomstige Poolse fabriek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!