In 1997 bestonden er nog tankstations die loodhoudende benzine aanboden aan de pomp. In die tijd stond diesel nog in een goed daglicht, want de brandstof ging gepaard met een lager verbruik. Onderzoekers van het Franse CNRS (Centre national de la recherche scientifique) onderworpen dieselbrandstof aan een rationeel en methodisch onderzoek. In een ambitieuze studie sloegen ze alarm over de gevaren van diesel voor de volksgezondheid. Ze drongen meer bepaald aan op de standaard installatie van een filter. In 2013 beslist de Wereldgezondheidsorganisatie ten slotte om de uitstoot van dieselmotoren te klasseren als kankerverwekkend. Ofwel 16 jaar na de vaststellingen van een veertigtal onderzoekers van het CNRS.
Doofpot?
Er is toen wel degelijk een persbericht rondgegaan, maar dat kreeg weinig aandacht. Le Monde, dat een kopie teruggevonden heeft van de 245 pagina’s tellende studie met de titel 'Diesel et Santé', geeft aan dat de waarschuwing ook niet de gewenste weerklank vond bij de overheden. De Franse krant spreekt zelfs van een doofpotoperatie. Het rapport, dat verschillende keren overhandigd werd aan het ministerie van Onderzoek, werd blijkbaar aanschouwd als gevaarlijk voor de Franse auto-industrie, die zich toen concentreerde op dieselmotoren, waardoor de studie verloren gegaan zou zijn. Het kostte het CNRS zelfs vijf maanden om de studie, waarvan de huidige directie zelfs geen weet had, terug te vinden in zijn archieven, toen Le Monde om een kopie vroeg.
DNA-mutaties
Wat stond er nu eigenlijk in dat document? De onderzoekers van het CNRS zijn voorzichtig gebleven in hun uitspraken, maar hebben niettemin willen waarschuwen op basis van hun bevindingen. Zo zouden de onderzoekers laten weten hebben dat het mutagene en genotoxische karakter van dieseluitstoot in vitro aangetoond werd. Op lange termijn zou het, bij ratten, voor de ontwikkeling van longtumoren zorgen. Het blijkt dat meer bepaald partikels verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van kanker. Kortom, zonder partikelfilter – die nu verplicht is – kan dieseluitstoot het DNA beschadigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!