Als antwoord op 'Dieselgate' naar aanleiding van de fraude in de zaak met dieselmotoren bij Volkswagen heeft het Japanse ministerie van Transport zes 'nationale' modellen laten testen met dieselmotoren, die verkocht worden op de archipel. Het ministerie wou te weten komen of de Japanse constructeurs zich ook hadden laten verleiden tot fraude. Goed nieuws, want er werd geen enkele sjoemelsoftware gedetecteerd. Er werden echter wel grote verschillen ontdekt tussen het reële verbruik en het verbruik bij tests in het laboratorium (volgens een norm die veel strenger is dan bij ons).
Tot 10 keer de norm
De slechtste leerlingen van de klas zijn de Toyota’s Landcruiser Prado en Hi-Ace en de Nissan X-Trail, die op de weg 4 tot 10 keer meer uitstootten dan bij laboratoriumtests. De Mitsubishi Delica D:5 stootte tot 5 keer meer stikstofoxiden uit dan toegelaten. Eén constructeur steekt er met kop en schouders bovenuit, namelijk Mazda. Bij de geteste modellen kwamen het verbruik en de uitstoot in reële omstandigheden overeen met die in het laboratorium.
Mazda op kop
De Mazda CX-5 slaagde erin dezelfde resultaten te halen op de weg als in het laboratorium. De Mazda Demio (Mazda 2 bij ons) heeft de norm slechts zeer lichtjes overschreden. Een goed resultaat voor de constructeur uit Hiroshima en zijn SkyActiv-D-oplossing, die in tegenstelling tot veel concurrenten, niet gebaseerd is op downsizing, maar op een globale oplossing zowel op het niveau van het aandrijfgeheel als van het onderstel, het gewicht en de structuur van de wagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!