Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Mazda slaagt voor Japanse tests reële uitstoot

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-03-2016

De Japanse overheden hebben modellen van hun nationale constructeurs in reële omstandigheden laten testen. Daaruit blijkt dat de dieselmotoren van Mazda de normen respecteren.

Als antwoord op 'Dieselgate' naar aanleiding van de fraude in de zaak met dieselmotoren bij Volkswagen heeft het Japanse ministerie van Transport zes 'nationale' modellen laten testen met dieselmotoren, die verkocht worden op de archipel. Het ministerie wou te weten komen of de Japanse constructeurs zich ook hadden laten verleiden tot fraude. Goed nieuws, want er werd geen enkele sjoemelsoftware gedetecteerd. Er werden echter wel grote verschillen ontdekt tussen het reële verbruik en het verbruik bij tests in het laboratorium (volgens een norm die veel strenger is dan bij ons).

Tot 10 keer de norm

De slechtste leerlingen van de klas zijn de Toyota’s Landcruiser Prado en Hi-Ace en de Nissan X-Trail, die op de weg 4 tot 10 keer meer uitstootten dan bij laboratoriumtests. De Mitsubishi Delica D:5 stootte tot 5 keer meer stikstofoxiden uit dan toegelaten. Eén constructeur steekt er met kop en schouders bovenuit, namelijk Mazda. Bij de geteste modellen kwamen het verbruik en de uitstoot in reële omstandigheden overeen met die in het laboratorium.

Mazda op kop

De Mazda CX-5 slaagde erin dezelfde resultaten te halen op de weg als in het laboratorium. De Mazda Demio (Mazda 2 bij ons) heeft de norm slechts zeer lichtjes overschreden. Een goed resultaat voor de constructeur uit Hiroshima en zijn SkyActiv-D-oplossing, die in tegenstelling tot veel concurrenten, niet gebaseerd is op downsizing, maar op een globale oplossing zowel op het niveau van het aandrijfgeheel als van het onderstel, het gewicht en de structuur van de wagen.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten