Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's
Meer over het evenement >>Er ontbreken waterstofstations en een batterij opladen duurt uren. Op basis van deze bevindingen heeft Mercedes de GLC F-Cell ontwikkeld, een brandstofcelauto (op waterstof) die ook een oplaadbare batterij heeft. Zo is het mogelijk om de waterstoftank te sparen en de elektriciteit te gebruiken die opgeslagen zit in de batterij. Toch voor korte trajecten. Om zijn ‘groene’ geest te bevestigen, heeft Mercedes een milieutest doorstaan aan 360 °C die is gevalideerd door de controledienst van TÜV Süd.
480 km
TÜV Süd heeft enkel het door Mercedes gebruikte protocol gecontroleerd, maar toch kan het merk met trots de specificaties van de GLC F-Cell bekendmaken. Zo is de gemiddelde cyclus van waterstofgebruik 0,34 kg/100 km (gecorreleerde NEDC op basis van WLTP-tests) om de 221 pk en 365 Nm sterke elektromotor van de SUV aan te drijven. Zonder de batterij te gebruken verbruikt de auto 1 kg H2/100 km. Rekening houdend met de 4,4 kg in de tanks, aan 700 bar, geeft dat een autonomie van 430 km (NEDC 2.0). De 13,5 kWh grote lithium-ionbatterij geeft, met een volle lading, 51 km autonomie. Een snelle lading duurt 1,5 uur.
De CO2-kwestie
Aan de uitlaat is de CO2-uitstoot 0 g/km. Maar de globale CO2-uitstoot hangt af van de energiebron voor de elektriciteit en de productie van de waterstof. Die kan dus erg variabel zijn. Met 100% groene energie is de CO2-balans erg gunstig. De enige emissies zullen dan komen door de winning van grondstoffen en de fabricage van het voertuig. Mercedes geeft toe dat “de specifieke componenten van de GLC F-Cell resulteren in aanzienlijk hogere CO2-emissies tijdens de productie”. Hier, in dit geval, is het 15 ton CO2. Opgemerkt moet worden dat er voor de GLC 90% minder platina is gebruikt in vergelijking met het prototype B-Klasse F-Cell. In elk geval is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de emissies tijdens het gebruik zo laag mogelijk worden gehouden.
De uiteindelijke CO2-emissies
Voor de ecologische balans wordt er rekening gehouden met de huidige Europese mix van energieopwekking die de H2-mobiliteit ondersteunt (50% regeneratief, 50% van aardgas) met elektrolyse met behulp van hydro-elektrische energie. In dit geval stuurt de GLC F-Cell op 200.000 km 30,8 ton CO2 in de atmosfeer. Dat kan toenemen tot 34 ton door waterstofproductie met enkel reforming, maar ook dalen tot 16 ton als er enkel groene stroom wordt gebruikt om de batterij op te laden en de waterstof te produceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!