Milaan gaat steeds meer dieselvoertuigen de toegang tot zijn grondgebied ontzeggen. Euro 6-diesels krijgen nog een tiental jaar respijt, maar voor de andere nadert het einde. Zo mogen diesels die zijn gehomologeerd volgens de norm Euro 0, Euro 1, Euro 2, Euro 3 of Euro 4 zonder partikelfilter de Area C (de tolzone) niet meer in op weekdagen. Vanaf oktober 2019 worden alle Euro 4-diesels (dus ook die met roetfilter) uit het centrum geweerd. Daarna zijn de Euro 5-diesels aan de beurt, maar wel pas in 2024.
Ook in het Verenigd Koninkrijk
Deze beperkende Milanese politiek zien we ook in Parijs, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en andere Europese steden en krijgt nu ook navolging in het Verenigd Koninkrijk. Diverse grote Britse steden (Londen, Bristol, Cardiff, Bradford en Oxford) zijn van plan om alle verbrandingsmotoren te verbieden in 2030. Al zou dat verbod stapsgewijs worden ingevoerd tot 2040. Hybride modellen zouden nog wel mogen rondrijden. Het project lijkt ambitieus, maar is voorlopig nog niet meer dan een idee dat door een aantal Britse burgemeesters is geopperd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!