Volgens Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, heeft elk industrieel product een ecologische voetafdruk en de auto is daarop geen uitzondering. Zelfs de elektrische auto's niet. Alleen door transparant te communiceren over de werkelijke impact van een auto, rekening houdend met de volledige levenscyclus, van de ontginning van de grondstoffen tot zijn recyclage, inclusief de productie en het brandstofverbruik, kunnen we het werkelijke vervuilingsniveau inschatten en maatregelen nemen om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen.
Uniforme normen en transparantie
Om volledig transparante communicatie te bevorderen, moeten de berekeningsnormen van de ecologische impact dus worden gestandaardiseerd over de hele levenscyclus (LCA of Life Cycle Analysis). Hoewel de meeste analyses aantonen dat elektrische auto's een stuk minder vervuilend zijn dan verbrandingsauto's op hun LCA, produceren ze nog steeds CO2 en kunnen ze dus niet worden verkocht als volledig koolstofneutrale voertuigen.
Polestar neemt het voortouw en gaat al deze informatie publiek maken, of die nu positief is of negatief. Dat bevestigt Ingenlath, die pleit voor de invoering van een gemeenschappelijke norm: "We kunnen auto's enkel met elkaar vergelijken als we over een transparante LCA-norm beschikken op wereldschaal." Een standaardisatie die enkel mogelijk is met de medewerking van alle automerken en alle overheden.
Last week, CEO Thomas Ingenlath signed the #CEO2030letter alongside 170 other CEOs to call on EU policymakers to support an emissions reduction target of at least 55% by 2030. #Polestar #ClimateWeekNYC pic.twitter.com/1nYZWsvLt9
— Polestar (@PolestarCars) September 23, 2020
Naast het vaststellen van gemeenschappelijke normen voor de berekening van de ecologische impact van elk model over zijn levenscyclus, zou een traceerbaarheid van de grondstoffen en van het type energie dat wordt gebruikt over de verschillende fasen (groene energie voor de fabrieken, duurzame brandstof voor het transport van de grondstoffen, enz.) voorkomen dat elke constructeur zijn eigen benchmarks en normen creëert, die enkel de eigen belangen en een ecologisch imago dienen.
Duidelijker voor de consument
Bovendien zou de vaststelling van gemeenschappelijke normen de situatie van elke constructeur duidelijker maken tegenover de doelstellingen van overheden op vlak van CO2-uitstoot en fijnstof. Maar ook de consumenten kunnen op een eerlijke en concrete manier de milieu-impact van verschillende auto's op de markt vergelijken en een geïnformeerde keuze maken.
De omschakeling naar elektrische mobiliteit zorgt tenslotte voor een drastische verlaging van de koolstofimpact van de auto-industrie, maar een volledige neutraliteit bereiken vormt echter een uitdaging van een hoger niveau. Daarbij moeten de staten betrokken zijn, te beginnen bij hun keuzes en capaciteiten qua duurzame energieproductie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!