Volgens de krant Le Soir bestudeert de Brusselse minister van Leefmilieu, Céline Fremault, de mogelijkheid om een systeem met gekleurde ecovignetten in te voeren. Deze vignetten zouden functioneren volgens het model van de Umweltzone in Duitsland, een oplossing die ook in Frankrijk overwogen wordt. De kleur van de ronde sticker hangt daarbij af van het uitstootniveau van het voertuig. In het begin zal de sticker op vrijwillige basis op de voorruit aangebracht worden. In een later stadium wordt hij dan verplicht en zal hij beperkingen of zelfs een toegangsverbod inhouden voor de meest vervuilende voertuigen binnen de milieuzones – of eventueel binnen het hele Brusselse Gewest. Dit ecovignet zou ook verplicht zijn voor buitenlandse bestuurders.
In Antwerpen in 2016
Intussen voert Antwerpen medio 2016 een “milieuzone” met lage uitstoot in, die verboden terrein wordt voor de meest vervuilende voertuigen (zoals in Utrecht in Nederland sinds 1 januari 2015). Een tweede fase in 2020 zal nog strenger zijn. In de loop van 2016 zou een deel van Antwerpen verboden worden voor dieselvoertuigen die niet voldoen aan de Euro 4-norm (of Euro 3 met roetfilter). Voor benzinemotoren ligt de grens bij Euro 1. In 2020 zal overgegaan worden tot respectievelijk Euro 5 en Euro 2. Volgens sommige analisten zal dit meer dan 15.000 inwoners ertoe verplichten om van wagen te veranderen, en zelfs 28.000 inwoners tegen 2020.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!