Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Moet Tesla CO2-boetes betalen?

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-02-2021

Tesla vormt een CO2-poule met FCA en Honda om EU-boetes te vermijden voor die laatste twee, maar nu loopt het Amerikaanse merk risico om boetes te betalen voor emissies die zijn wagens niet produceren.

Met de door de EU verplichte grenswaarde van 95 g/km voor de gemiddelde uitstoot van de verkochte wagens, hadden de constructeurs een oplossing gevonden door CO2-poules te vormen om boetes te vermijden, waarbij slechte leerlingen bij groenere constructeurs konden aansluiten en hun overtollige 'kredieten' over te kopen. Tesla zat hiermee natuurlijk in een erg gunstige positie en kon zijn kredieten verkopen aan FCA en Honda, wat het bedrijf van Elon Musk heel wat winst opleverde.

Maar nu komt er slecht nieuws van de ngo ICCT, die een rapport heeft gepubliceerd waaruit lijkt te blijken dat dit trio, net als Volvo-Ford, toch die belangrijke grenswaarde heeft overschreden en dus een boete op de deurmat zou kujnnen krijgen. Een constructeur van elektrische wagens die CO2-boetes moet betalen? Een vreemde situatie. Het boetebedrag voor de hele poule zou tot 500 miljoen euro kunnen bedragen.

Zoals het er nu uitziet is de Volkswagen-groep, naast Tesla-FCA-Honda en Ford-Volvo, er niet in geslaagd om onder de drempel van 95 gram te blijven, in tegenstelling tot BMW of PSA. 

De informatie moet nog officieel worden bevestigd en ook de definitieve bedragen moeten nog worden bekendgemaakt door de Europese autoriteiten, maar we kunnen ons wel al afvragen wat er zal gebeuren met deze poules in 2021, met een nog strengere limiet die nu rekening houdt met alle verkochte wagens, tegenover de 95% schoonste wagens in 2020. Kan Ford zijn achterstand inhalen, of zal het nog meer moeten rekenen op de elektrificatie van Volvo? En geldt hetzelfde voor FCA en Honda? Of komt de rest van Stellantis bij deze poule om het meubilair te redden?

De balans van 2020 toont wel aan dat de 'slechte leerlingen' het zijn door gebrek aan middelen - technisch of financieel - of door een te late omschakeling naar elektrificatie, met Honda als duidelijk voorbeeld. De vraag stelt zich of de EU, met haar wil om haastig over te schakelen naar elektrische mobiliteit voor het klimaat, hiermee niet het risico loopt om de Europese auto-industrie te beschadigen en kwetsbaar te maken voor de concurrentie, bijvoorbeeld uit China. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten