In 2015 lieten volgens het Europese Milieuagentschap (EMA) de nieuw verkochte wagens in de 28 landen van de Europese Unie een gemiddelde uitstoot (volgens de NEDC-normen) van 119,6 g CO2/km noteren. Het Europese Milieuagentschap preciseert dat dat ongeveer 8 procent of 10 g CO2/km onder de opgelegde limiet van Europa is. Tegelijk is het een daling van 3 procent tegenover 2014. De beste van de klas is Nederland met 101,2 g CO2/km. De slechtste leerlingen zijn de Baltische staten, met als ergste Estland (137,2 g CO2/km). België bevindt zich ergens in de middenmoot, met 117,9 g CO2/km.
Luxemburg dieselkampioen
De diesel neemt nog altijd 52 procent van de automarkt in Europa voor haar rekening. De landen waar de meeste dieselvoertuigen rijden, zijn Ierland en Luxemburg (71 procent), Portugal (69 procent) en Kroatië, Griekenland en Spanje (63 procent). Wat CO2-uitstoot betreft, bestaat de top vijf uit Nederland (101,2 CO2/km), Portugal (105,7 g CO2/km), Griekenland (106,2 g CO2/km), Denemarken (106,7 CO2/km) en Frankrijk (111 g CO2/km). Nederland en Denemarken zijn niet toevallig de landen van de Europese Unie die het meeste plug-inhybrides en elektrische wagens hebben (respectievelijk ongeveer 12 en 8 procent). Wat elektrische auto’s betreft, is Frankrijk de nummer één, met 17.650 verkochte voertuigen. De markt van de elektrische auto's en de plug-inhybrides is in Europa echter maar goed voor 1,3 procent.
Downsizing en gewichtsverlies
De inspanningen van de constructeurs om zuiniger motoren aan te bieden lijken hun vruchten af te werpen. Maar er is ook nog het gewicht van de auto's. Dat is over het algemeen hetzelfde gebleven als in 2014, met een gemiddelde van 1.381 kilo, ondangs de opkomst van de SUV. De lichtste wagens zijn te vinden in Malta, Denemarken en Griekenland, terwijl de zwaarste te vinden zijn in Zweden en Luxemburg. Bovendien zijn dieselvoertuigen gemiddeld 311 kilo zwaarder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!