Sinds ons land eind 2015 heeft beslist om de accijnzen voor diesel trapsgewijs omhoog te trekken, is diesel een klein jaar geleden duurder geworden dan benzine. Intussen is het prijsverschil met benzine al zo’n €0,15! In Nederland geldt nog het omgekeerde: ondanks de traditioneel hogere brandstofprijzen dan in België, is diesel er nog steeds goedkoper dan benzine en bovendien goedkoper dan bij ons. Waardoor Belgen die vlakbij de grens wonen steeds meer de oversteek maken voor een volle tank diesel. Omgekeerde wereld?
Niet nieuw
Dit fenomeen is natuurlijk niet nieuw: Belgen die in het zuiden van het land wonen springen al sinds jaar en dag binnen in Luxemburg om daar te genieten van de (veel) goedkopere brandstof. En ook de Nederlanders waren niet vies om de grens over te steken richting een tankstation op Belgische bodem. Ze doen het trouwens nog steeds: benzine is nog altijd goedkoper bij ons dan bij onze Noorderburen. Diesel is echter een pijnpunt geworden. De Nederlanders blijven nu niet alleen liever in eigen land voor hun diesel, ze hebben nu ook te maken met heel wat Belgen die het goedje komen tanken. Daardoor is de vraag naar diesel enorm gestegen in Nederland, wat voor problemen zorgt met de CO2-rekening.
Brandstofverkoop als maatstaf
De CO2-uitstoot van auto’s in een land wordt namelijk gemeten aan de hand van de brandstofverkoop, ook al wordt die brandstof niet in eigen land verbruikt. Onder meer omdat diesel nu om twee redenen (meer Nederlanders én meer Belgen) vaker wordt getankt in Nederland, is de CO2-uitstoot van auto’s met 1,6 megaton gestegen in 2018 tegenover het jaar voordien. En dat is een probleem: Nederland moet tegen 2020 zijn CO2-uitstoot met 25% verminderen tegenover 1990. Als dat niet lukt, mede door het extra brandstofverbruik, moet de regering extra maatregelen nemen. Een van de mogelijke maatregelen zou de verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 km/u zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!