Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Nieuwe uitstoottesten: Europa realistisch, maar...

Geschreven door Laurent Blairon op 04-02-2016

De constructeurs hielden hun adem in voor de nieuwe regelgeving in verband met uitstootwaarden in reële rijomstandigheden. De Europese afgevaardigden keurden het voorstel van de Europese Commissie goed, tot grote spijt van de groenen.

Het Europese parlement heeft de nieuwe regels in verband met de uitstoot van voertuigen goedgekeurd, waarbij de autoconstructeurs wat meer ademruimte krijgen. De meest fervente verdedigers van het milieu bestempelen de goedkeuring als een schandaal, maar het Europese Parlement verdedigt zich door te zeggen dat het de autosector enkel wat respijt geeft. Zo krijgen de constructeurs meer tijd om zich voor te bereiden. De nieuwe, veel striktere methodes om uitstoot te meten zorgen voor een uitdaging, waarop de autosector zich ondertussen al aan het voorbereiden is – want de Euro 6-norm van 80 mg/km NOx werd niet versoepeld.

Twee maal de huidige limiet

Europa erkent niettemin dat er in het geval van metingen op de weg een marge ingesteld moet worden, aangezien de huidige meetapparatuur niet echt nauwkeurig is en er op dit ogenblik geen enkele technische norm bestaat om dergelijke apparaten te ijken. Daarom kunnen de constructeurs van een tolerantiemarge van 110 procent genieten voor de uitstoot die in reële omstandigheden gemeten werd, ofwel twee maal de limiet van 80 mg/km die opgelegd wordt door de wetgeving in het geval van de huidige – en weinig realistische – testen.

Geen vrijgeleide

Europa is de enige regio in de wereld waar de regelgeving van toepassing wordt. Het akkoord duidt in geen geval op een versoepeling van de normen, noch is het een vrijgeleide om de zeer strikte Europese regels te overtreden. Want studies tonen aan dat de huidige voertuigen op de weg – geheel wettelijk – vijf tot zes keer meer stikstofoxiden in reële omstandigheden uitstoten dan bij oude testen. Anders gezegd, er zal naar coherentie gestreefd moeten worden, en de constructeurs zullen aanzienlijk hun best moeten doen en investeren om aan die normen te kunnen voldoen...

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten