Sinds begin 2022 ben je in de lage-emissiezone (LEZ) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet langer welkom met een dieselauto met Euro 4-homologatie (grofweg diesels van 2011 of ouder), tenzij wanneer je voor 35 euro een dagpas koopt. Wanneer de slimme ANPR-camera's je betrappen, riskeer je normaal gezien vanaf 1 april een boete van 350 euro.
>> Lees ook – Lage-emissiezones in België: Antwerpen, Brussel, Gent en Wallonië
Tot die tijd was er immers een overgangsperiode voorzien waarin bestuurders van Euro 4-diesels die boete nog niet zouden krijgen, maar enkel een waarschuwing. Volgens L'Echo, het Franstalige zusterblad van De Tijd, schuift die periode echter op naar juli.
Softwarebug?
Officieel zou het uitstel er komen door de vertragingen bij de leveringen van nieuwe auto's, zodat eigenaars van een Euro 4-diesel die een nieuwe auto hebben besteld maar daar dus langer op moeten wachten, nog even ongestraft met hun oude bolide de stad kunnen binnenrijden.
Volgens L'Echo zou de ware oorzaak echter een bug in het informaticasysteem van Brussel Fiscaliteit zijn. Naar verluidt zou de eerste drie maanden van dit jaar zelfs nog geen enkele waarschuwing zijn verstuurd. Volgens de woordvoerder van Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron zouden "eventuele softwareproblemen" echter niet doorslaggevend geweest zijn bij de beslissing om de overgangsperiode te verlengen, aldus nog L'Echo.
>> Lees ook – LEZ Brussel: gedaan met onaangename verrassingen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!