Noorwegen wil in eerste instantie de verkoop van auto's met een nuluitstoot verplicht maken vanaf 2025. Een deadline die de Volkswagen-invoerder van het land naar 2023 wil vervroegen, om de concurrentie een stap voor te zijn. Vanaf 2021 zou 90% van de verkochte Volkswagens in Noorwegen elektrisch moeten zijn. Een ambitieus doel, maar eentje dat wordt ondersteund door drie gunstige factoren: de populariteit van EV's in het land, de komst van de ID.3 en ID.4, en de stimuli van de Noorse overheid.
Populair
Met een marktaandeel van 42,4% in 2019 bereikten de EV's zelfs 61,5% van de totale verkoop in september 2020, een trend die zich naar verwachting zal voortzetten, ondersteund door het fiscale en milieubeleid van Noorwegen. Volkswagen is an leider op de EV-markt in het land, een vijfde voor op de Tesla Model 3, met bijna 19.000 verkopen. Met de komst van de ID.4 naast de ID.3 zal de zero emissions-verkoop van het merk uit Wolfsburg waarschijnlijk nog verder worden geboost.
Voordelig
Dat grote marktaandeel van elektrische auto's komt door het stimulerende beleid van Noorwegen: geen wegen- of aankoopbelasting, vrijstelling van BTW, een tolvermindering van minstens 50% op de wegen, bruggen en veerboten en korting op de parkeertarieven in de meeste steden. Voeg daar nog de mogelijkheid aan toe om in sommige stedelijke gebieden de rijstroken te gebruiken van het openbaar vervoer, met bovendien nog een fikse korting voor professionals en een slooppremie voor het inruilen van je oude verbrandingswagen voor een elektrisch model.
En elders?
Bij onze Noorderburen is het aandeel van elektrische auto's bij de verkopen van Volkswagen een stuk kleiner, met een geschatte 30% tegen eind 2020. Al is er groei in zicht, met 4 op de 10 modellen een mogelijkheid dankzij genereuze voordelen voor modellen als de ID.3 en ID.4. In België gaat het er anders aan toe. Om een dergelijk aandeel van verkochte elektrische auto's te behalen, is er niet enkel een grote inzet nodig van de constructeurs en invoerders, maar ook twee factoren die buiten hun controle zijn: een goede laadinfrastructuur en een coherent en duurzaam beleid, zowel op fiscaal als op milieuvlak. Al lijkt de wil van de politiek om bedrijfswagens te doen overschakelen naar zero emissions-voertuigen tegen 2026 daarvoor een stap in de goede richting.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!