Als het over elektrische auto’s gaat, zijn de batterijen een van de belangrijkste bronnen van vervuiling en CO2-uitstoot. De auto-industrie werkt dan ook aan de recycleerbaarheid ervan om hun koolstofvoetafdruk te verkleinen. Maar het Zweedse Northvolt, een partner van Volvo, gaat verder, door anodes te ontwikkelen die gemaakt zijn van lignine-koolstof, een natuurlijk materiaal afkomstig van bomen. Om deze aanpak zo duurzaam mogelijk te maken werkt Northvolt samen met Stora Enso, 's werelds grootste particuliere boseigenaar, voor de exploitatie van Lignode, een harde koolstof op basis van lignine die zal worden geproduceerd van bomen uit duurzaam beheerde bossen.
LEES OOK Volvo's batterijfabriek is toch voor Zweden
Harde koolstof op basis van lignine maakt 20 tot 30% van bomen uit en is terug te vinden in de celwanden van planten. Volgens Northvolt is dit polymeer op plantaardige basis een duurzaam alternatief voor de conventionele anodes die momenteel worden ontwikkeld. Stora Enso is daar 's werelds grootste producent van, met een capaciteit van 50.000 ton per jaar. Deze optie zou ook de recycleerbaarheid van batterijen bevorderen en Northvolt helpen om koolstofneutraliteit te bereiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!