Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / NOx-uitstoot van dik 500 auto’s onderzocht door Emissions Analytics

Geschreven door Laurent Norro op 19-05-2017

Een Brits bedrijf heeft de resultaten gepubliceerd van een onderzoek naar de uitstoot van stikstofoxiden door meer dan 500 hedendaagse auto’s. Die van sommige diesels zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven…

Heel wat burgemeesters overal ter wereld willen de luchtkwaliteit van hun stad opkrikken. Daarom proberen ze hun burgers volop te sensibiliseren. Sinds vandaag kunnen ze daarbij gebruik maken van de resultaten van de jongste studie van Emissions Analytics. Dat bedrijf heeft namelijk een klassement opgemaakt van meer dan 600 modellen die het onder realistische omstandigheden heeft getest.

Van A tot H

De tests van Emissions Analytics waren hoofdzakelijk gericht op de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) en dus niet op die van CO2, dat vandaag een dominant homologeringscriterium is voor auto’s. De auto’s kregen scores met een letter op een schaal van A tot H. Sommige constructeurs leken het veel beter te doen dan andere. Van de 333 geteste dieselmodellen haalden er slechts 15 de hoogste mogelijke score, en die kwamen allemaal van Duitse merken. Nog verrassender: 11 van die modellen kwamen van de Volkswagen-groep. De Franse autobouwers doen het minder goed. De minst slechte score was voor PSA, dat een D wist te halen voor de Peugeot 208 2.0 HDi (2015), de Citroën C4 Cactus 1.6 HDi (2014) en de DS5 1.6 HDi (2014). Renault kreeg voor zijn Captur 1.5 dCi (2013) slechts een F. Concreet betekent dit dat zijn SUV de geldende Euro 6-norm liefst 6- tot 8-voudig overschrijdt.

Van hetzelfde laken…

De meetresultaten van de modellen met een benzinemotor bleken veel meer aanvaardbaar. Van de 208 gemeten auto’s kregen er liefst 191 een A. Hoedje af. Emissions Analytics benadrukt verder dat de vaststellingen dezelfde waren voor twee- of vierwielaandrijvers en voor benzine- en dieselauto’s. “In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, stoten vierwielaandrijvers niet meer NOx uit dan tweewielaangedreven voertuigen en doen ook diesels het niet noodzakelijk slechter dan benzines”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten