Plug-in hybrides worden steeds populairder in Europa, aangezien ze kunnen rekenen op een fors belastingsvoordeel in sommige landen (waaronder bij ons) en omdat ze de constructeurs helpen om hun CO2-targets te behalen tegen het einde van 2020. Sterker nog: elke verkochte PHEV in Europa die minder dan 50 g/km aan CO2 uitstoot, telt dubbel mee in de berekeningen van de gemiddeldes per constructeur.
Theorie vs. praktijk
We weten al langer dat die extreem lage uitstoot van plug-in hybrides op papier niet zo veel zegt in de praktijk, want het hangt allemaal af van het gebruik: alleen als je de batterij regelmatig oplaadt en vooral korte ritten doet, is het mogelijk om die theoretische waarden te halen. Althans, dat is wat we dachten, want volgens de ngo-koepel Transport & Environment (T&E) zijn uitstootcijfers van minder dan 50 gram een utopie, zelfs als je vertrekt met een volle batterij.
T&E heeft dan ook een onderzoek laten uitvoeren door Emissions Analytics met drie populaire PHEV's op onze markt: de BMW X5 xDrive45e, de Volvo XC60 T8 en de Mitsubishi Outlander PHEV. Wat blijkt: zelfs met een volle batterij en in ideale omstandigheden ligt de CO2-uitstoot 28 tot 89% hoger dan de theoretische waarden. De BMW X5 scoort daarbij nog het best dankzij zijn grote batterij van 24 kWh.
Maar eenmaal de batterij leeg is, is het andere koek: dan stoot de X5 zo'n 250 g/km CO2 uit als je gewoon gebruik maakt van de motor. Laat je dikke zescilinder op benzine ook als generator dienen voor de batterij, om dan met een 'schoon geweten' de stad in te kunnen trekken, komt er zelfs bijna 400 g/km CO2 uit de uitlaatpijpen! De Volvo en de Mitsubishi laten vergelijkbare resultaten zien, zij het in minder extreme mate door hun meer bescheiden verbrandingsmotoren.
Stop de subsidies
De woorden van T&E zijn dan ook hard, vooral uit de mond van Julia Poliscanova, senior director voor schone voertuigen: "Plug-in hybrides zijn valse elektrische wagens gebouwd voor labotests en belastingsvoordelen, niet voor de echte wereld. Overheden zouden moeten stoppen met miljarden aan belastinggeld in subsidies te pompen voor deze auto's." T&E roept ook op om de superkredieten voor de Europese CO2-quota te laten vervallen voor PHEV's in 2025 en 2030.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!