Ter hoogte van Wanlin langs de snelweg E411 heeft Renault zijn eerste snellaadpaal ingewijd die wordt gevoed door oude batterijen. Het systeem is bedacht in samenwerking met Connected Energy, een Britse specialist in stroomopslag. Dankzij deze oplossing kan Renault de oude batterijen van zijn elektrische auto’s een tweede leven geven.
Snelle uitbreiding
Dit systeem met de naam “E-Stor” maakt het mogelijk om snellaadpalen te voeden met een bron met een lage spanning. De energie die van het netwerk wordt binnengehaald via een klassieke aansluiting wordt opgeslagen in batterijen, die ze daarna aan een hoog vermogen kan afgeven aan elektrische auto’s die komen laden. Op die manier kan Renault snellaadpalen plaatsen op plekken waar het veel te duur zou zijn om een specifieke aansluiting onder een hogere spanning te voorzien. Of anders gezegd: het wordt veel eenvoudiger om vlot een netwerk van snellaadpalen uit te bouwen.
Belangrijke troeven
Concreet kan het E-Stor worden verbonden met één of meerdere snelladers met een vermogen van 50 kW. Dit systeem kan helpen om sterke pieken in de vraag naar stroom af te vlakken, waar vaak voor moet worden gecompenseerd met vervuilende energiecentrales op fossiele brandstoffen. En wanneer het systeem verbonden is met een centrale die haar energie op hernieuwbare manier produceert, dan kan het uiteraard “schone” stroom geven aan de elektrische auto’s. Kortom, het ziet ernaar uit dat Renault en Connected Energy hier veel aandacht mee zullen trekken. Zeker als je weet dat er nog maar één andere snellaadpaal met oude batterijen is gebouwd, in Duitsland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!