Rusland wordt niet bepaald gezien als een goede leerling op klimaatvlak, maar Vladimir Poetin heeft wel de klimaatakkoorden van Parijs ondertekend, zij het met enkele geopolitieke en financiële eisen. Desalniettemin lijkt het grootste land ter wereld zich echt in te zetten, met een daling van de uitstoot vergeleken met de jaren '90. De curve lijkt echter te stagneren. Het Kremlin heeft echter de ambitie om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 70% te doen dalen vergeleken met 1990. Om in dat opzet te slagen, moet Rusland het geweer van schouder veranderen. Daarom moet de Russische auto-industrie meewerken aan de inspanning en zijn uitstoot fors verminderen.
Fossiel gas en groene waterstof
Rusland moet uiteraard niet voldoen aan de normen van de EU voor zijn nationale productie, het merendeel van de Laga-catalogus is dan ook nog lang geen Euro 6. De meest recente modellen zitten aan Euro 5. Dat zal moeten veranderen, want Poetin eist een drastische verlaging van de auto-uitstoot en gaat specifieke maatregelen opstellen. Rusland is niet alleen een olieproducent, het heeft ook een grote voorraad aardgas. En ondanks de aangekondigde goede intenties voor het milieu, lijkt het deze fossiele activiteiten niet te willen verminderen. Rusland gaat daarentegen wel investeren in waterstof. Het zou een technologie hebben ontwikkeld om de CO2-uitstoot tijdens de productie van waterstofgas op te vangen. En zo zou er dus 'groene' H2 beschikbaar worden voor de transportsector.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!