Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Shell en Daimler Truck partneren in waterstof

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-05-2021

Waterstof wordt steeds populairder als alternatieve energiedrager voor voertuigen. Vooral bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens maken er steeds meer gebruik van, wat opnieuw wordt bewezen door het partnerschap tussen Shell en Daimler Truck.

Oliemaatschappij Shell en vrachtwagenconstructeur Daimler Trucks gaan hun krachten bundelen om in Europa productiecentra voor groene waterstof en brandstofcelvoertuigen op te richten en waterstofstations te installeren op een belangrijke vrachtcorridor. Deze overeenkomst is belangrijk omdat Daimler Truck al samenwerkt met Volvo Group in het Cellcentric-project en met Iveco en Linde om brandstofceltrucks en alle bijbehorende technologieën te ontwikkelen. De eerste Mercedes-Benz H2-vrachtwagens zullen in 2025 klaar zijn voor de markt.

Nederland en Duitsland

De samenwerking tussen Shell en Daimler Truck moet leiden tot de oprichting van een groen waterstofproductiecentrum in Rotterdam in Nederland en twee andere in Duitsland, in Keulen en Hamburg. Ze zullen worden geïnstalleerd langs een 1.200 km lange snelwegcorridor tussen de twee grote havens van Rotterdam en Hamburg en de industriële kern bij Keulen. Langs deze corridor zullen ook waterstofstations worden geïnstalleerd. Shell wil er 150 hebben in 2030. Hierdoor zullen tegen 2030 de geplande 5.000 Mercedes-vrachtwagens kunnen worden bijgetankt, om nog maar te zwijgen van die van Volvo en Iveco. Hopelijk kan onze haven van Antwerpen ook dit koolstofneutrale vrachtverkeer aantrekken.

Standaarden ontwikkelen

De partners in deze samenwerkingsverbanden zullen ook werken aan gestandaardiseerde normen voor tanken en tanks. Hierdoor kunnen problemen van incompatibiliteit tussen de verschillende infrastructuren worden vermeden. Het is ook een kwestie van veiligheids- en betrouwbaarheidsnormen om van waterstof een levensvatbaar en efficiënt alternatief voor diesel te maken. Deze implementatie zou later ook kunnen worden gebruikt voor lichte bedrijfsvoertuigen, of zelfs F-Cell auto's zoals de Mercedes GLC.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten