Stellantis is dan wel gestart met zijn plan Dare forward 2030, dat tot doel heeft het bedrijf duurzamer te maken en onder meer een geleidelijke maar duurzame elektrificatie omvat van de veertien merken van de groep, maar de groep wil zijn klanten die met modellen met een verbrandingsmotor rijden, niet in de steek laten, en heeft een studie uitgevoerd naar 24 families van verbrandingsmotoren die intern zijn ontwikkeld om het niveau van de CO2-uitstoot te bepalen en hun mogelijke levensduur op de markt te beoordelen. Daaruit blijkt dat e-fuels het mogelijk zullen maken om met een – al dan niet geëlektrificeerde – benzine- of dieselauto te rijden tot 2050, de datum die is vastgesteld voor het definitieve verbod in Europa.
LEES OOK – Stellantis gaat elektrische bestelwagens bouwen in het Verenigd Koninkrijk
28 miljoen auto's
Het grootste probleem is te bepalen welke verbrandingsmotoren volledig compatibel zijn met e-brandstoffen of synthetische brandstoffen, niet alleen wat betreft de werking, maar ook wat betreft betrouwbaarheid en levensduur. Met dit in gedachten wordt het aantal compatibele voertuigen geschat op 28 miljoen, en dit cijfer zal gestaag stijgen met het aantal verbrandingsmodellen (hybride) dat de komende jaren verkocht zal blijven worden. De bevoorrading van deze vloot met synthetische brandstoffen waarvan de koolstofvoetafdruk aanzienlijk voordeliger is – laten we het niet hebben over absolute neutraliteit – zou een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot in verband met het wegverkeer stimuleren en zou het dus mogelijk moeten maken om deze modellen tot 2050 te laten rijden. Vanuit milieu- en economisch oogpunt zou dit een zeer goede oplossing zijn.
LEES OOK – Stellantis heeft nieuw EV-platform STLA Medium klaar
Ook nog elektrisch
Stellantis wijst er echter op dat deze studie en de verkregen resultaten geen invloed zullen hebben op zijn elektrificatieplannen. De redenen zijn zeker industrieel en marketinggerelateerd, maar ook puur economisch. In de huidige situatie betekenen de productiebeperkingen – die nauw verbonden zijn met die van groene waterstof – in termen van kosten en volume, en het feit dat ze voertuigen niet vrijstellen van het installeren van zeer dure roetfilters, dat deze optie slechts een overgangsoplossing is, maar een oplossing voor de toekomst – volgens Stellantis – in vergelijking met conventionele voertuigen op batterijen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!