Bosch liet weten dat in 2010 25 procent van de nieuwe auto's in België uitgerust waren met een stop-startsysteem. In 2008, het jaar waarin de brandstofbesparende uitvinding op grote schaal werd geïntroduceerd, was dat nog maar 5 procent. De technologie werd in 2004 ontworpen door Valeo - Bosch produceert het sinds 2007 - en breekt nu door in steeds meer nieuwe modellen. Bosch leert ons ook dat de toepassing van het systeem in Nederland evolueerde van 3 procent van de nieuwe auto's in 2008 tot 22 procent in 2010.
Het stop-startsysteem schakelt de motor automatisch uit wanneer de auto stilstaat bij verkeerslichten, aan een overweg of in de file. Bij een auto met manuele versnellingsbak volstaat het de bak in neutraal te zetten en het ontkoppelings- of gaspedaal niet aan te raken om de motor vanzelf te laten uitschakelen, tenzij het buiten te koud is, de batterij onvoldoende opgeladen is, de motor nog niet warm is of de airco te veel energie vraagt. De motor start automatisch terug op wanneer je de versnellingsbak terug in eerste legt. Volgens Bosch vermindert een stop-startsysteem het verbruik met ongeveer 4 procent, en zelfs tot 8 procent in de stad.
uitleg bij de illustratie:
Gele lijnen: elektrische voeding van 12V
Groene lijnen: Communicatie
Blauwe lijnen: Hydraulica
1. Motorcontrolesysteem met stop-startsysteem
2. DC/DC omvormer van 12V
3. Elektronische batterijsensor
4. Stop-start-startsysteem
5. Neutraalsensor versnellingsbak
6. Wielsnelheidssensor
7. Krukassensor
8. Krachtige generator die remenergie recupereert
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!