De VAB heeft het verbruik van de nieuwe, populaire (gezins)modellen van 2018 vergeleken om een reëel gemiddeld verbruik van benzines en diesels te berekenen. Voor de benzines zijn ze tot een gemiddelde van 6,6 l/100 km gekomen, tegenover 6,3 l/100 km voor de diesels. De motoren op diesel blijven dus iets zuiniger. En toch is de CO2-voetafdruk gunstiger voor benzineauto’s met 158 g CO2/km tegenover 166 g CO2/km voor diesels. Hoe kan dat? Omdat, met een vergelijkbaar verbruik, diesel meer koolstof bevat. Concreet gezegd stoot een liter diesel die verbrand wordt 2,640 kg CO2 uit tegenover 2,392 kg voor 1 liter benzine. Ter informatie, CNG stoot 1,819 kg per equivalente liter uit en LPG 1,665 kg.
Diesel-SUV's
Voordien waren de verschillen in verbruik een stuk gunstiger voor gezinswagens op diesel. In 2015 konden ze 5,6 l/100 km voorleggen tegenover 6,4 l/100 km voor de benzines. In 2012 was het verschil nog groter met 5,5 l/100 km vs. 7,1 l/100 km, ofwel 1,6 l/100 km minder voor diesel. Wat verklaart het kleine verschil van 0,3 l in 2018? De hippe SUV’s. De VAB geeft aan dat, in vergelijking met een gelijkaardig model, een SUV 15% meer uitstoot en zelfs 30% als hij vierwielaandrijving heeft. De bestelbreaks (zoals de Berlingo) maken de overgang tussen de SUV’s en de berlines of breaks, die (gemiddeld) minder verbruiken.
Grootte van de diesels
De studie van de automobilistenbond preciseert ook dat de Belgische huishoudens dieselmotoren associëren met de grootste modellen (grote SUV’s) wat de stijging van het gemiddelde verbruik met 0,7 l verklaart tussen 2015 en 2018. Bij de benzinemotoren is de stijging minder uitgesproken – 0,2 l hoger (6,4 l naar 6,6 l) – omdat de markt dit type motorisering meer ziet voor stadswagens, die een stuk minder verbruiken. Bovendien zijn de benzinemotoren doorontwikkeld voor meer zuinigheid. Desondanks verbruikt een benzinemodel gemiddeld nog steeds 0,8 tot 1,4 l meer per 100 km dan zijn diesel-tegenhanger.
Duurdere diesel in 2019
Een ander markant feit is dat 2019 een kantelpunt zal zijn. De accijnzen op brandstoffen zullen diesel nog meer benadelen. In 2018 heeft diesel benzine al voorbijgestoken qua gemiddelde TCO (gebruikskost) op vlak van brandstof. De VAB heeft berekend dat de kost per kilometer voor benzine in 2018 lag op €0,089 tegenover €0,091 voor diesel! Bij 15.000 km/jaar kost een benzinewagen, die 6,6 l/100 km verbruikt, €1346 aan brandstof tegenover €1370 voor een diesel die 6,3 l/100 km opstookt! Dat is 24 euro meer door diesel te tanken. In 2015 was het omgekeerd met een kost van €1373 voor benzine (met een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km) tegenover €1025 voor diesel (5,6 l/100 km), ofwel €348 extra voor Eurosuper…
Conclusie
Wat moeten we als conclusie trekken? Dat de toename van de CO2-uitstoot niet alleen gekoppeld is aan de vergroting van het marktaandeel van benzinemotoren sinds 2018 (groeipotentieel van 15% voor 2019 volgens de barometer van VAB Mobility). Die toename is er ook door de algemene groei van grote of kleine SUV’s. Op basis van de cijfers van de VAB verbruikt de Hyundai Santa Fe diesel bijvoorbeeld 7,8 l/100 km tegenover 6,4 l voor de Citroën Berlingo en 6 l voor een Peugeot 508. Op benzine verbruikt een Peugeot 5008 8,3 l/100 km tegenover 7,2 l voor een Opel Combo en 6,1 l voor een Skoda Octavia Combi. De zuinigste geanalyseerde modellen zijn de Ford Focus op benzine (5,5 l/100 km) en de Volkswagen Polo diesel (4,9 l /100 km).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!