Sinds 2016 probeert het Finse project Soletair een synthetische brandstof te maken op basis van hernieuwbare energie. Vandaag is de groep in zijn opzet geslaagd: ze heeft 200 liter benzine geproduceerd door hoofdzakelijk water, CO2 uit de omgevingslucht en zonne-energie te gebruiken, al kwamen er ook edelmetalen aan te pas om in katalysatoren te werken. Het chemische omvormingsproces is al meer dan een eeuw bekend, maar de ingenieurs van het VTT Technical Research Centre van Finland konden het tot stand brengen in een verplaatsbare module, die dankzij fotovoltaïsche cellen en middernachtzon de milieu-impact sterk beperkt.
Chemie bij hoge temperatuur
Op papier is het principe vrij eenvoudig: bij een temperatuur van 300 graden Celsius meng je waterstof H2 met koolstof CO2 om koolwaterstof CxHy en zuurstof O2 te bekomen. Aanvankelijk bekom je zo methaangas CH4, dat reeds als brandstof kan dienen. Om daar benzine mee te maken, moet je het Fischer-Tropsch-procedé toepassen bij zeer hoge temperaturen. Op die manier bekom je petrochemische producten, die daarna worden verfijnd via hydrokraken om bijvoorbeeld de synthetische benzine te bekomen. De Finnen hebben dat hele proces tot een goed einde gebracht in verplaatsbare containers.
80 liter per dag
Het productieritme ligt wel erg laag. Zo kan het VTT 80 liter benzine per dag maken. Dat is uiteraard erg weinig. Er worden 100 kilo Fischer-Tropsch-producten per uur geproduceerd. Dat vergt 565 liter water, 696 kilo CO2 (352 Nm3) en 3.167 kWh elektriciteit. Die stroom wordt geproduceerd door een station met 1.500 m2 zonnepanelen. De CO2 wordt uit de atmosfeer gehaald (een deel ervan gaat verloren tijdens de synthese). Daarna is nog edelmetaal zoals platinum nodig voor de katalytische reacties. Het is duidelijk dat dit project nog in zijn kinderschoenen staat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!