Bosch heeft voor beroering gezorgd: de toeleverancier beweert dat rokers tegen 2020 een grotere bron van vervuiling zullen vormen dan automotoren. Om die theorie te staven, kruiste Bosch zijn onderzoek met die van een studie die in 2007 is gevoerd door het Umweltbundesamt, het Duitse federale milieu-agentschap. Destijds legde dat instituut de verschillende bronnen van fijnstof (PM10) naast elkaar van 2000 tot 2020 en daaruit bleek dat Duitse rokers tegen het eind van die periode meer van deze schadelijke partikels zouden uitstoten dan automotoren.
Bosch vertrok van deze studie en vervolledigde ze met hedendaagse gegevens. De toeleverancier legt uit dat de belangrijkste bronnen van fijnstof de zware industrie en de landbouw blijven. Het wegtransport is volgens het bedrijf voor 'slechts' 20 procent verantwoordelijk, en daarbij levert bandenslijtage en remstof drie keer meer fijnstof op dan wat de motoren uitstoten. Bosch gaat zelfs nog verder en meent dat dieselmotoren vandaag niet alleen minder micropartikels uitstoten dan benzines (die recent zijn overgestapt op directe injectie, een technologie die de uitstoot van kleine deeltjes vergroot) dankzij hun sinds 2011 verplichte roetfilters, maar dat ze zelfs bijdragen aan een gezondere omgevingslucht. PSA en Volvo hadden die laatste theorie eerder al geopperd: dankzij de filters zijn de uitlaatgassen van een dieselmotor schoner dan de omgevingslucht.
Bosch nodigt de auto-industrie uit om verder te blijven werken aan de vermindering van fijnstofuitstoot. Het raadt aan om smallere banden te monteren en hybride of elektrische modellen te bevoordelen, die bij het vertragen hun (krachtige) elektrische motorrem gebruiken en dus veel minder hun remblokjes aanspreken, die bij het gebruik fijnstof vrijgeven. Ten slotte stipt Bosch nog aan dat de partikeluitstoot van motoren in de jongste 15 jaar door vijf werd gedeeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!