Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Tesla Model S: rijbereikrecord dankzij 2 Belgen

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-06-2017

Onze landgenoten Steven Peeters en Joeri Cools zijn erin geslaagd 901,2 kilometer te rijden op één acculading met een Tesla Model S P100D. Het record werd gereden op een lus in de haven van Antwerpen.

Het nieuwe wereldrijbereikrecord met een Tesla Model S is in handen van twee Belgen. Steven Peeters en Joeri Cools legden 901,2 kilometer af op één batterijlading aan boord van hun Model S P100D op 19 duim grote Michelin Primacy-banden. Daarmee hebben ze het record verbroken van de Noor Björn Nyland, die 728,7 kilometer reed met een Model S P85D. Een Amerikaanse ingenieur, Casey Spencer, wist het tot 885,6 kilometer te rekken, maar hij reed hoofdzakelijk op rechte lijnen, met onder meer een lange afdaling.

Haven

De Belgen reden hun recordrit niet een recht stuk maar op een rondje dat ze zelf hadden uitgestippeld in de haven van Antwerpen. Ze deden 23 uur en 45 minuten over hun prestatie, want om zo lang toe te komen met één lading mag je uiteraard niet al te snel rijden. Door een circuit te kiezen met bochten en rotondes moesten ze bovendien hun lijnen zo efficiënt mogelijk kiezen en anticiperen op de bewegingen van het overige verkeer. Door alle bochten en vertragingen kwam hun gemiddelde snelheid uiteindelijk uit op 38,6 km/h. Ze gebruikten bovendien geen airco, en dat ondanks het feit dat de temperatuur aan boord bij momenten opliep tot 38 graden Celsius.

Geen stekker in de buurt

Wat de krachttoer nog straffer maakt, is dat de twee vrienden vertrokken zijn van een 22 kW-laadpaal, waar ze weer terug naartoe moesten net voor de auto ‘leeg’ zou rijden. Maar langs hun 26 kilometer lange parcours lag nergens een laadpunt. Ze hebben dus ook nog eens moeten nadenken over wanneer hun batterij exact leeg zou zijn om toch nog aan de laadpaal te geraken. Ze konden vermijden op een takelwagen te moeten terugkeren en zijn op eigen krachten tot aan het laadpunt geraakt. Het gemiddelde verbruik lag op 88 Wh/km. Elon Musk heeft al op de straffe stoot gereageerd door te zeggen dat het “met de juiste banden” mogelijk moet zijn om 1.000 kilometer te rijden op één lading met een 100D.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten