Bij Tesla wordt er zelden een blad voor de mond genomen. Zo verklaarde Marc Tarpenning, een van de medeoprichters van het merk, dat de brandstofcel niets anders dan oplichterij is. Een mening die niet veel verschilt van die van Jeffrey Brian Straubel, een andere medeoprichter van Tesla. Die noemde de brandstofcel eerder al ‘niet-pertinent’ als mobiliteitsoplossing.
Laag rendement
Tarpenning liet weten dat waterstof de slechtst denkbare keuze is als het erom gaat het energieverbruik te drukken. Hij bestempelt het als oplichterij omdat het energetische rendement buitengewoon laag is. De man gaat nog verder en zegt luidop wat volgens hem de hele industrie denkt, namelijk dat energiebedrijven de technologie steunen net omdat ze zo inefficiënt is.
Energierovend
Tarpenning ontkrachtte ook de stelling dat er waterstof in overvloed is. Zo liet hij verstaan dat waterstof inderdaad overal te vinden is, zoals in water, bomen en nog veel meer, maar dat om de stof te onttrekken en de atoomverbindingen te verbreken heel veel energie nodig is. Hij ziet waterstof als een drager van energie en niet als primaire brandstofbron, waardoor het dus geen oplossing is voor de automobielsector.
Het alternatief: batterijen
Tarpenning herinnert zich dat hij in de periode waarin energiebedrijven achter de brandstofcel stonden, tal van berekeningen gemaakt heeft om tot de conclusie te komen dat de meest voordelige oplossing de batterij en dus de elektrische auto was. Uiteraard...
Beluister hier het interview met Marc Tarpenning
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!