De Euro 6-norm die sinds 2014 van kracht is, zou ten vroegste vanaf 2025 plaats maken voor de nieuwe Euro 7-norm. De regelgevers lijken het maar niet eens te worden over een standaard en blijven de definitieve beslissing verder voor zich uitduwen. De installatie van Euro 7 zou wel eens zo streng kunnen worden dat het constructeurs te duur wordt om nog auto's met verbrandingsmotor te blijven ontwikkelen, een piste die beantwoordt aan de versnelde elektrificatie waar Europa zo graag voor staat. Maar die ecologische beslissing heeft ook sociale consequenties, zoals blijkt uit het protest van veelal Franse burgerbewegingen. Want het zouden de kleinere, dus goedkopere auto's zijn die het eerst uit de boot zullen vallen.
Aanvankelijk zou de nieuwe regelgeving vastgesteld worden in de loop van oktober 2020, maar die datum blijft maar verschuiven. Het definitieve voorstel rond Euro 7-normering zou nu pas in juli 2022 aan de autoindustrie voorgelegd worden. Een van de voornaamste redenen achter dat uitstel, naast het lobbywerk van de autoindustrie, is de Europese ambitie om een nieuwe standaard te ontwikkelen voor zowel de personenauto's als de bestelwagens en de bedrijfsvoertuigen. Hoe langer er gewacht wordt met het bepalen van de definitieve standaard, hoe kleiner de kans dat de constructeurs nog budgetten gaan blijven vrijmaken voor de ontwikkeling van schone verbrandingsmotoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!