Hoewel Toyota een specifiek productplan volgt voor de elektrische bZ-modellen, blijft het weigerachtig staan tegenover een toekomstbeeld met enkel batterij-elektrische auto's (BEV). De Japanse constructeur pleit voor een intelligente elektrificatie, die niet mag voorbijgaan aan evidente realiteiten zoals de beschikbaarheid van grondstoffen. Vooral lithium wordt een probleem, toch als je de hele wereld in elektrische auto's wil steken die over een accupakket met een capaciteit tussen de 40 en de 100 kWh. Naast de ontwikkeling van een performante laadinfrastructuur noemt Toyota ook de productie van hernieuwbare energie als concrete hindernis.
LEES OOK Hybride Toyota Prius getest - AutoGids
Volgens Toyota zal een wagenpark dat volledig uit batterij-elektrische auto's bestaat, niet mogelijk zijn. De constructeur weert zich dan ook tegen het afschaffen van hybride verbrandingsmotoren, maar pleit voor een meervoudige benadering. Daarbij wordt ook gewezen in de richting van synthetische brandstoffen en naar waterstof om de wereldwijde CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen.
Ook het concept van een BEV met gigantische batterij wordt gelaakt. Een dergelijk accupakket belooft een rijbereik van 450 kilometer, maar die autonomie is slechts zelden nodig. Maar die massa sleep je wel elke keer mee, wat resulteert in een enorme verspilling van middelen – zowel van oplaadinfrastructuur als van grondstoffen voor de accu's.
Rekensommetje
Toyota heeft de ambitie om tegen 2030 wereldwijd 9 miljoen voertuigen per jaar te produceren, waarvan 3,5 miljoen 100% elektrisch zal zijn. De overige 5,5 miljoen krijgt een al dan niet geëlektrificeerde verbrandingsmotor onder de kap. De Japanners rechtvaardigen die opsplitsing via een eenvoudig rekensommetje:
Neem een wagenpark van 100 auto's met verbrandingsmotor en een gemiddelde CO2-uitstoot van 250 g/km. Op basis van de beperkte beschikbaarheid van lithium (de veronderstelling van Toyota) zou er slechts één 100 kWh-batterij beschikbaar zijn per 100 voertuigen. Ervan uitgaande dat één voertuig is uitgerust met een batterij van 100 kWh, zou voor de 99 andere "thermische" voertuigen de gemiddelde vermindering van de uitstoot ongeveer 1,5 g/km bedragen.
LEES OOK Elektrische Toyota bZ4X getest - AutoGids
Als we daarentegen zouden besluiten om deze 100 kWh te verdelen in 90 kleine batterijen van 1,1 kWh voor zelfopladende hybride verbrandingsmotoren, zodat slechts 10 voertuigen uitsluitend verbrandingsmotoren hebben, zou de gemiddelde CO2-uitstoot dalen tot 205 g/km. Dit is een vermindering van bijna 20% in vergelijking met minder dan 1%. Dit alles zonder rekening te houden met de mogelijkheid om verbrandingsmotoren van duurzamere brandstoffen te voorzien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!