Het is officieel meegedeeld tijdens het salon van Genève: Toyota gaat (bijna) geen dieselmotoren meer aanbieden in Europa. Dit jaar wordt de zelfontbrander geschrapt uit de verschillende gamma’s van personenwagens, waar hij in 2017 toch nog maar goed was voor 10 procent van de verkoopcijfers van de Japanse autobouwer. Dit motortype gaat gebukt onder de steeds sterkere dreiging van een totaal verbod. Daarom keert een deel van de klanten hem de rug toe. Maar Toyota heeft een joker: zijn reputatie op het vlak van hybride auto’s. In 2017 waren hybrides goed voor 41 procent van de totale verkoopcijfers van de groep. Dat betekent een stijging van 38 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarom beslist de constructeur nu om alles op hybrides in te zetten, weliswaar met behoud van de ‘klassieke’ benzinemotoren in zijn gamma. Op die manier kan het merk zich op basis van de verkoopcijfers aan deze stap wagen zonder al te grote risico’s te nemen. Zo heeft 78 procent van de verkochte exemplaren van de stadscross-over C-HR een hybride aandrijflijn. Deze strategie gaat gepaard met een nieuwe hybride groep met meer vermogen op basis van een 2.0-benzinemotor. Opgelet: dit geldt enkel voor personenwagens. De ‘utilitaire’ modellen Hilux, Proace en Land Cruiser blijven op diesel rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!