Autofabrikanten moeten tegenwoordig hun CO2-uitstoot ‘rapporteren’ op basis van verschillende criteria die worden geregeld door “scopes”. Scope 3 (indirecte emissies) betreft de rapportage van emissies die verband houden met de totale afgelegde afstand en het brandstofverbruik van auto's. Hier zouden sommige fabrikanten onderrapporteren, soms in aanzienlijke mate. Volgens Transport & Environment (T&E) zou dit tot gevolg hebben dat de werkelijke mondiale emissies de helft hoger liggen dan de opgegeven emissies.
Grootste discrepanties bij Hyundai-Kia en BMW
Uit het rapport van T&E blijkt dat de groepen Hyundai-Kia en BMW hun Scope 3-emissies het meest onderschatten, met respectievelijk 115 en 80%. Het gaat om een fundamenteel element bij de beoordeling van het totale emissie-effect van constructeurs over de gehele levenscyclus van de voertuigen die zij verkopen. Zo zou een constructeur als Toyota zijn declaraties baseren op een levensduur van 100.000 km per verkocht voertuig. Een "gemiddelde" kilometerstand die ver verwijderd is van de werkelijkheid, volgens T&E.
Volgens Luca Bonaccorsi, directeur duurzame financiering bij T&E, “proberen autofabrikanten beleggers te misleiden door de uitstoot van hun auto's gedurende hun hele levensduur te laag op te geven. Dit maakt hun ecologische claims belachelijk.”
Op het niveau van de oliegiganten
Bonaccorsi gaat nog verder, door te beweren dat beleggers op basis van ESG-criteria (environmental, social and governance) tegenwoordig door autofabrikanten worden misleid. Volgens T&E zijn autofabrikanten in werkelijkheid bijna even koolstofintensief als de olie-industrie, en Bonaccorsi wijst erop dat "volgens officiële verklaringen een in een autobedrijf geïnvesteerde euro bijna dezelfde hoeveelheid koolstof financiert als een in een oliemaatschappij geïnvesteerde euro."
Een alarmerende bevinding, die impliceert dat autofabrikanten die CO2-intensieve auto's blijven verkopen, een CO2-tijdbom zijn voor "duurzame" beleggers.
Om een voorbeeld te geven: de giganten in de olie-industrie – Exxon Mobil, BP en Shell – hebben een gemiddelde van 5.000 ton CO2-equivalent per 1 miljoen euro geïnvesteerd. Ter vergelijking: sommige autobedrijven zitten ruim boven deze waarde. Het rapport van de autofabrikanten geeft bijvoorbeeld aan dat de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi een verhouding van 10.000 ton CO2/miljoen € geïnvesteerd zou hebben. Zelfs Honda zou op 7.000 ton/€ 1 miljoen geïnvesteerd zitten. T&E bekritiseert echter bepaalde fabrikanten omdat zij emissies opgeven die ver onder de werkelijkheid liggen, wat bijvoorbeeld zou verklaren waarom BMW of Toyota onder de grens van 2.000 ton per miljoen zitten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!