Waals minister van Milieu Carlo Di Antonio heeft de resultaten bekendgemaakt van de uitstoottests die sinds 30 januari 2016 uitgevoerd werden door het Waalse Gewest in het Centre de Technologie Avancée (CTA - Centrum voor Moderne Technologie) van Bergen. De minister is verbaasd over de verschillen met de Europese homologatietests volgens NEDC-normen. Het moet echter gezegd dat het gekozen protocol zeer verschillend was van dat van de verplichte tests die opgelegd werden aan de constructeurs.
Euro 5
De geteste auto's zijn niet nieuw. Het gaat om auto’s die voldoen aan de Euro 5-norm, ofwel auto's van voor 2011, met minder dan 100.000 kilometer op de teller. De keuze werd gemaakt uit voertuigen die vrijwillig door particulieren ter beschikking gesteld werden voor de tests. Het gaat om volgende 38 modellen:
- Alfa Romeo Giulietta
- Audi A6 Avant
- Chevrolet Cruze
- Citroën Berlingo
- Citroën C4 e-Hdi
- Citroën C5
- Citroën DS4
- Dacia Lodgy
- Dacia Sandero
- Fiat 500L
- Ford Grand C-Max
- Ford Mondeo
- Hyundai i40
- Kia Optima
- Kia Sportage
- Kia Venga
- Mercedes B 180 CDI
- Mercedes B 200 CDI
- Nissan Juke
- Nissan Qashqai
- Opel Astra
- Opel Mokka
- Peugeot 208
- Renault Clio
- Renault Scénic
- Seat Alhambra
- Skoda Octavia
- Skoda Octavia
- Skoda Roomster
- Skoda Yeti
- Toyota Yaris
- Volkswagen Golf Plus
- Volkswagen Beetle
- Volkswagen Polo
- Volkswagen Sharan
- Volvo C30
- Volvo V40
- Volvo V60
Laboratoriumtests
De tests, die in een laboratorium uitgevoerd werden, zouden verlopen volgens reële rijomstandigheden op basis van een cyclus – die geregistreerd werd door een gps – van een woon-werkverplaatsing van 18 kilometer gedurende 15 minuten. Daarmee zijn we dus ver verwijderd van de vereisten van de NEDC-cyclus. Bovendien zitten we in een ander profiel dan dat van de nieuwe Europese test, die vanaf 2017 ingevoerd zal worden. Die omvat ook een uitstoottest op de openbare weg (Real Driving Emissions). De diensten van de minister hebben dus samen met het CTA hun eigen methode vastgesteld.
Slechte resultaten
De resultaten die gepubliceerd werden door het Waalse Gewest, spreken duidelijk in het nadeel van de constructeurs. De uitstootwaarden overschrijden ruim de toegelaten CO2- en NOx-waarden. Voor stikstof bedraagt de gemiddelde overschrijding 3,4 keer de norm. Voor koolstofdioxide komt het gemiddelde uit op een overschrijding van 36 procent. Noemenswaardige uitzonderingen zijn: de Seat Alhambra voor de stikstofwaarden en de Kia Optima voor de CO2-waarden, die leunen het dichtst aan bij de NEDC-normen.
Betwistbare geldigheid
Deze aankondiging valt helemaal niet in de smaak bij Febiac, dat de geldigheid van de oefening betwist. Wanneer tests uitgevoerd worden op basis van een verschillende cyclus, dan is het geen verrassing dat er andere verbruiks- en uitstootwaarden opgetekend worden. De automobiel- en tweewielerfederatie is overigens bijzonder misnoegd en bestempelt het initiatief als onaanvaardbaar. De procedure die door het Waalse Gewest opgesteld werd, is te ver verwijderd van de standaarden die gebruikt werden voor de homologatienormen.
Manipulatie
De (voorbijgestreefde) Europese NEDC-cyclus is een gestandaardiseerde manier om een en ander te kunnen vergelijken. Het protocol werd overigens opgesteld samen met de politieke overheden en werd gevalideerd door de openbare instanties voor procedures voor typegoedkeuringen. Een andere berekeningsmethode zou onderhevig kunnen zijn aan manipulaties. Vanzelfsprekend dus dat de vastgestelde verbruikswaarden afwijken van de 'officiële' cijfers.
In het echt
Hoe komt het dan dat er zo'n verschillen zijn tussen theorie en praktijk? De reden is simpel: rijden in reële omstandigheden is onderworpen aan verschillende variabele factoren, zoals files en wisselende weersomstandigheden, bestuurders die elk hun eigen rijgedrag hebben over een traject met een vaak zeer afwijkend profiel dan dat van de cyclus, een auto die al dan niet goed onderhouden of geladen is, die al dan niet lange afstanden aflegt, met banden die al dan niet goed opgepompt zijn, enzovoort. Allemaal factoren die een invloed hebben op de metingen en die dus voor afwijkingen zorgen tegenover de waarden die in de brochures weergegeven worden. In Europa staat er daarom tegen 2017 een nieuw laboratoriumprotocol op de planning, waarvan de cyclus nauwer zou aansluiten bij reële rijomstandigheden en verschillende rijstijlen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!