Vorig jaar zijn er 1,54 miljoen nieuwe wagens geregistreerd in Europa (EU + IJsland, Noorwegen en het VK) met een gemiddelde CO2-uitstoot van 122,4 g/km. Dat is 1,6 gram meer dan in 2018 en 4,4 gram meer dan in 2017, terwijl de gemiddelde uitstoot net daalde van 2010 tot 2016. Het is ook slecht nieuws voor de constructeurs, die tegen 2021 een quotum van 95 g/km moeten halen. Volgens het EEA komt dit vooral door het nog steeds groeiende SUV-segment, dat tegenwoordig 38% bedraagt van alle nieuwe auto’s. Ook de nog steeds geringe populariteit van elektrische wagens is niet gunstig voor de uitstootcijfers. 3,5% van de consumenten koos voor een PHEV of BEV, wat echter wel 1,5 procentpunt meer is dan in 2018.
Meer benzine
SUV’s zouden zo’n 13 g/km meer CO2 uitstoten dan de andere categorieën door hun hogere gewicht en slechtere stroomlijn, al is het niet duidelijk welke auto’s het EEA meeneemt in deze categorie. Je zou verwachten dat het toenemende marktaandeel van benzinewagens (nu 59%) ook een invloed heeft op de CO2-cijfers, maar de gemiddelde uitstoot van benzinewagens scheelt nog maar 0,6 g/km meer van de diesels (127,6 g/km vs. 127,0 g/km). Diesel heeft nog maar een marktaandeel van 31%, 4 procentpunt minder dan in 2018 en maar liefst 23 procentpunt minder dan in 2011. Dieselgate heeft duidelijk nog steeds een serieuze impact op de automarkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!