De Dieselgate-affaire heeft de overstap op nieuwe normen voor vervuilingstests versneld. Die nieuwe normen, die de naam RDE (Real Driving Emissions) krijgen, worden gebaseerd op een meer realistische rijcyclus (reële rijomstandigheden) en er komen strengere uitstootnormen dan de huidige Euro 6-drempels. De RDE-norm zou in september 2017 in voege treden voor nieuwe modellen die dan op de markt worden gebracht. Voor de constructeurs is dat te kort dag. Ze vrezen bijvoorbeeld dat de toekomstige fijnstofnorm hen zal verplichten om roetfilters te monteren op benzinemotoren.
Geweigerd
Het ACEA stuurde dus een paar dagen geleden een brief naar de vicepresident van de Commissie, Frans Timmermans, om hem te vragen om het in voege treden van de nieuwe normen uit te stellen zodat toekomstige modellen kunnen worden aangepast. “De Europese Commissie heeft beslist om deze complexe wetgeving te introduceren in de vorm van meerdere pakketten, zodat het voor constructeurs bijna onmogelijk is geworden om wat dan ook te plannen,” betreurt het ACEA, dat vraagt naar “een redelijke aanpak met een voldoende lange toepassingstermijn”. De Commissie liet woordvoerster Lucia Caudet antwoorden. Zij verklaarde dat de problematiek al lang bekend is en dat de constructeurs zich moeten aanpassen. “Het is een zaak van algemene gezondheid en we hebben geen tijd te verliezen,” voegde ze toe. Kortom, de vraag tot uitstel lijkt te zijn geweigerd…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!