Downsizing was het wondermiddel voor heel wat constructeurs om betere verbruiks- en CO2-cijfers te bekomen, hetgeen dikwijls fiscaal interessant is. Er was de komst van de driecilinders en de drukgevoede eenliters, die minder verbruiken bij eenzelfde vermogen. Op de bank slagen deze motoren erin binnen de normen te blijven die door de politici werden vastgelegd. Welnu, bij NOx-tests in reële omstandigheden zouden deze kleine blokken het moeilijk kunnen hebben. Daarom denkt Reuters dat verscheidene constructeurs het over een andere boeg willen gooien.
Kosten/batenverhouding
Technologisch gezien zou het mogelijk zijn de NOx-verhouding van de kleine cilinderinhoud te verbeteren. Maar de aanzienlijke meerkosten die hiervoor nodig zijn zouden hen ervan doen afzien. Dus vermeldt Reuters dat de constructeurs Opel, Renault en Volkswagen overwegen de cilinderinhoud snel te vergroten. Behalve wanneer de CO2 dan opnieuw riskeert te boomen. Er dienen oplossingen te worden gezocht, samen met hun ontwikkelings- en productiekosten. Een ervan is de hybridisering.
Benzine en diesel
Experts die door Reuters bevraagd werden voorspellen minimale cilinderinhouden van 1,2 l voor benzinemotoren en van 1,5 l voor de diesels. Anderszins zouden de resultaten met de nieuwe tests in reële omstandigheden slecht kunnen zijn. Upsizing wil echter niet zeggen: grote blokken van drie of vier liter. De motoren blijven een gemiddelde cilinderinhoud van 1,4 l tot 1,8 l met elektrische assistentie hebben. Anders gezegd: een veralgemeende hybridisering. Zonder de elektrische wagens te vergeten, die voornamelijk gebruikt worden voor het (voor)stedelijk verkeer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!