V-Charge is dus een onderzoeksproject van de Europese Unie waarbij 6 internationale partners samenwerken met het oog op de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Dit project concentreert zich op het automatisch zoeken van een parkeerplaats en van een oplaadmogelijkheid voor elektrische voertuigen. Het voertuig zoekt dus niet alleen een vrije parkeerplaats maar wel een met een laadinfrastructuur die toelaat de batterij op te laden via een systeem van inductie (draadloos dus). Van zodra de batterij is volgeladen geeft het voertuig de inductieplaats weer vrij en gaat op zoek naar een gewone parkeerplaats.
Valet, please
V-Charge staat eigenlijk voor Valet Charge en legt de link naar wat wij uit de VS kennen als valet parking, un voiturier voor onze zuiderburen. De idee is uiteraard om geen tijd meer te verliezen met het zoeken naar een parkeerplaats. Ook Volvo werkt aan een gelijkaardig project: de auto zet zijn inzittenden af voor een shopping mall of zelfs thuis voor de deur en gaat zelf een parkeerplaats opzoeken. Waarbij hij netjes terug op de plaats van afspraak verschijnt als hij per smartphone wordt opgeroepen.
Redelijk futuristisch dus, vooral omdat het vrij grote infrastructuurinvesteringen vergt. Er zal moeten bepaald worden waar auto's hun passagiers veilig kunnen komen afzetten en terug ophalen, er zal moeten gecommuniceerd worden over beschikbare plaatsen, enzovoort. Geen peulenschil.
Diverse partners
In dit ambitieuze project is het interessant even de meewerkende partners op te sommen. Aan het hoofd van het consortium staat de federale polytechnische school van Zürich (ETH) die verantwoordelijk is voor de visuele localisering, de planning voor de verplaatsingen van en de controle over het voertuig, de calibrering van de camera's, de 3D-opbouw aan de hand van camerabeelden en de detectie van eventuele obstakels. De technische universiteit van Brunswick werkt aan het beheer van de beschikbare plaatsen en de communicatie van het voertuig met zijn technische omgeving, de firma Robert Bosch deelt zijn knowhow op het vlak van voelers, de universiteit van Parma houdt zich bezig met het herkennen van objecten en die van Oxford zet zich in voor het gedetailleerd in kaart brengen van de beschikbare parkings.
Zesde partner in het consortium is Volkswagen, dat de bedieningsmodules levert, de veiligheidsvoorzieningen en de systemen van ojectbewaking en -herkenning en automatisch parkeren.Wat autonoom rijden betreft, is VW niet aan zijn proefstuk toe, denk maar aan de Touareg met de naam Stanley die in 2005 samen met de universiteit van Stanford werd ontwikkeld door het VW Electronics Research Laboratory (VS). In 2007 was er ook nog de Passat Junior die zich al autonoom een weg wist te zoeken in de stedelijke jungle van een grootstad.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!