Het Duitse bedrijf NextMove, dat elektrische auto’s verhuurt, wou de batterijprestaties en het energierendement testen van de modellen die het zijn klanten aanbiedt. Het vergeleek een Tesla Model X 90D (een versie die niet meer verkrijgbaar is) met een Audi e-tron (een preseriemodel) en een Jaguar I-Pace op een snelwegtraject van 87 kilometer, van de luchthaven van München naar Landshut. De auto’s reden gemiddeld 120 km/u, met pieken van 130 km/u, en de omgevingstemperatuur was 8 graden Celsius terwijl de klimaatregeling op 20 graden was afgeregeld.
Het resultaat?
De Tesla had een grote voorsprong. De Model X (Cx van 0,25) verbruikte 24,8 kWh/100 km. De Audi e-tron (Cx 0,27) bleek al een pak ‘dorstiger’ met 30,5 kWh/100 km en de Jaguar I-Pace (Cx 0,29) was de hekkensluiter met 31,3 kWh/100 km. De Audi en de Jaguar houden zich overeind, maar de Model X gaat duidelijk efficiënter om met de energie in zijn batterij. Volgens de berekeningen van NextMove haalt de Tesla onder deze omstandigheden een rijbereik van 339 kilometer, wat 65 kilometer meer is dan de e-tron (274 kilometer) en 67 kilometer meer dan de I-Pace (272 kilometer).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!