Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Verenigd Koninkrijk gaat constructeurs 'zero emission'-verkoopdoelstellingen opleggen

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-10-2021

Vanaf 2024 zullen constructeurs die actief zijn op de Britse markt, een steeds hoger percentage emissievrije voertuigen moeten verkopen tegen 2030 en 2035.

De Britse regering gaat van constructeurs die commercieel actief zijn in het Verenigd Koninkrijk, eisen dat ze geleidelijk aan meer emissievrije voertuigen – EV’s op batterijen of brandstofcelvoertuigen – verkopen en dat ze dat aandeel in hun totale verkoop elk jaar verhogen. Dit ter ondersteuning van het besluit om de verkoop van niet-hybride modellen met een verbrandingsmotor tegen 2030 te verbieden, en die van hybridemodellen tegen 2035.

>> Lees ook - Geen brandstofauto's meer in het VK vanaf 2030

ZEV-credits

Concreet zullen de constructeurs vanaf 2024 worden verplicht een bepaald percentage van hun totale verkoop in het Verenigd Koninkrijk te realiseren met ‘uitstootvrije’ voertuigen, hetzij 100% elektrisch op batterijen, hetzij met een brandstofcel.

Dat percentage zal worden verrekend in de vorm van kredieten die aan de constructeurs worden toegekend voor de verkoop van een emissievrije auto of bestelwagen. Elk merk moet zo elk jaar een bepaald aantal ZEV-credits (Zero Emission Vehicle) verzamelen. De verkoop van hybridemodellen, die niet volledig CO2-vrij zijn, zou gedeeltelijke kredieten opleveren voor de constructeurs, die dat soort aandrijving tot 2035 zouden mogen verkopen.

Ten slotte zouden ‘superkredieten’ kunnen worden toegekend voor voertuigen met een groot elektrisch rijbereik of met een actieradius die ‘aanzienlijk efficiënter’ is dan die van de meeste andere voertuigen. Dat alles zal tegen het einde van het jaar worden gepreciseerd door de Britse regering.

>> Lees ook - Elektrische merken: wie en wanneer?

Ondersteuning van de inspanningen van de constructeurs

Dit plan is vooral bedoeld om de constructeurs te motiveren en hun inspanningen te ondersteunen om de door de regering vastgestelde doelstellingen te bereiken. In september 2021 bedroeg het percentage verkochte batterij-elektrische modellen 15,2%, tegenover 6,7% een jaar eerder.

Naast deze doelstellingen, die tegen 2024 moeten worden gehaald, zal de Britse regering ook 620 miljoen pond (ongeveer 734 miljoen euro) extra uittrekken voor subsidies voor elektrische voertuigen en de ontwikkeling van oplaadinfrastructuur.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten