"Er is een soort van collectieve verantwoordelijkheid" voor de huidige situatie, verklaarde Kathleen Van Brempt, Europees parlementslid (sp.a) aan het hoofd van de commissie die opgericht werd naar aanleiding van het schandaal met de sjoemelsoftware bij Volkswagen. In een interview aan onze collega's van Automotive News Europe benadrukte ze in het bijzonder het belang gezamenlijk lessen te trekken uit de huidige situatie om betere regels te kunnen opstellen, eerder dan zowel de wetgevers aan de ene kant, als de constructeurs aan de andere kant met de vinger te wijzen. "Er is een collectieve blindheid ontstaan inzake de implementatie en toepassing van de regels. We moeten alle feiten en cijfers systematisch aangeven en ze gebruiken om betere wetten te bekomen, om de lacunes te overbruggen en de toepassing van de regels op Europees niveau te versterken".
Interne tekortkomingen
Door het beleid dat de laatste jaren gevoerd werd, waarbij dieselmotoren bevoordeeld werden omdat ze minder broeikasgassen uitstoten, ten koste van de luchtkwaliteit in de steden, is meer dan de helft van nieuwe auto's die ingeschreven zijn in West-Europa, uitgerust met een dieselmotor. Naar aanleiding van die situatie "hebben onze autoconstructeurs misschien te veel tijd verloren aan het zoeken naar oplossingen om de dieselmotor schoner te maken, eerder dan betaalbare moderne elektrische systemen te ontwikkelen", benadrukte Van Brempt. Ze preciseerde daarbij dat deze gevoelige kwestie niet de hoofddoelstelling is van de parlementaire commissie die ze bestuurt. Het rapport van die commissie, dat aan het einde van dit jaar of begin 2017 gepubliceerd zou moeten worden, zal een licht moeten werpen op de reglementaire tekortkomingen in Europa.
Heilzame oplossing
Verschillende parlementsleden, meer bepaald de christen-democraten, vrezen dat deze enquête schade zal toebrengen aan de Europese auto-industrie. Die stelt meer dan 12 miljoen mensen te werk. "Denkt u niet dat ik eveneens ongerust ben over onze industrie en de mensen die er werken?" antwoordde Van Brempt aan Automotive News Europe. "Wanneer ik over de auto van de toekomst spreek, dan zou ik willen dat die hier, in Europa, gebouwd wordt."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!