De NGO International Council on Clean Transportation volhardt en publiceert vandaag een nieuw rapport waarin het orgaan deze keer het verschil op de korrel neemt tussen het reëele verbruik en het normverbruik op basis van de homologatietesten. Het was trouwens ook deze NGO die de Amerikaanse autoriteiten had gewaarschuwd na haar ontdekking dat Volkswagen had geknoeid met de motorsoftware met de bedoeling de vervuilende uitstoot te vervalsen op de testbank.
Tot 40 %
Het nieuwe verslag benadrukt het verschil tussen het officiële en het reële verbruik van de voertuigen. Daarmee trapt de NGO een open deur in, want het is algemeen geweten dat de normcyclus ver verwijderd is van de realiteit als gevolg van de vereisten rond vergelijkbaarheid en reproduceerbaarheid. Het organisme noteerde gemiddelde verbruikswaarden tot 40 % hoger dan de theoretische cijfers. Dit verschil is in de loop der jaren bovendien toegenomen, aangezien autobouwers er steeds meer gedreven in worden om hun auto’s voor de testbankt te optimaliseren. In 2001 bedroeg het verschil nog 8 %. In 2012 was dat al 31 % en in 2014 zelfs 40 %. Als er geen beslissing genomen wordt, dan zou het verschil tegen 2020 kunnen oplopen tot 50 %. In een communiqué voegde het ICCT het volgende toe: “de bewering van de constructeurs dat de automobielsector een van de segmenten is die de grootste inspanningen levert om de uitstoot te verminderen, is dus pure fictie”.
Mercedes is grootste kwajongen
De NGO heeft uiteraard verschillende automerken getest en daaruit is gebleken dat niet iedereen even sterk overdrijft. De ICCT waagt zich er zelfs aan te verklaren dat Mercedes-Benz en van de slechtste leerlingen van de klas zou zijn, want het reële verbruik zou 50 % afwijken van de officiële cijfers. Peugeot, BMW en Renault worden ook met de vinger gewezen, terwijl Toyota en Fiat zich beter uit de slag trekken. Deze bewering moet met een korreltje zout genomen worden, want ze strookt niet helemaal met wat wij bij Autogids doorgaans meten tijdens onze Gedetailleerde Wegtests en/of Meerkampen.
Algemeen bekend
Dergelijke verschillen zijn volgens de NGO toe te schrijven aan andere “defeat devices” of optimalisatiesoftware. Die detecteert de testcyclus en kan niet alleen het motorbeheer optimaliseren, maar ook bepaalde energieverslindende randorganen uitschakelen. Maar ook dat is algemeen geweten, zo verklaarde een voormalig ingenieur, die beweert dat dergelijke software ook toegepast wordt op bepaalde automatische versnellingsbakken, die doorgaans meer energie verbruiken. Niets nieuws onder de zon dus, behalve dan dat autobestuurders in Europa voor 35 miljard euro te veel aan brandstof betaald zouden hebben ...
Nieuwe normen dringend
In deze omstandigheden kunnen we ons uiteraard afvragen welke zin de (goedgekeurde) doelstelling nog heeft om tegen 2020 een gemiddelde CO2-uitstoot te halen van 95 g/km. In het licht van de gebeurtenissen bestaat in ieder geval de kans dat de normen op een meer realistische manier herbekeken worden. Te meer daar de zaak Volkswagen er zeker voor zal zorgen dat de WLTP-methode wel degelijk aanvaard zal worden in 2017, misschien zelfs eerder…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!