Herbert Diess, de grote baas van Volkswagen, had eerder al toegegeven dat zijn groep verantwoordelijk was voor minstens 1 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat klopt als we enkel met de auto’s rekening houden. Maar als we de vrachtwagens toevoegen (VW is eigenaar van MAN en Scania), dan groeit dat cijfer tot 2 procent voor 100 miljoen voertuigen op de weg, zo weet Michael Jost, strategisch verantwoordelijke van de constructeur. Hij vertelde dat aan de Duitse krant Wirtschafswoche. Dat komt ongeveer overeen met de CO2-uitstoot van heel Duitsland (2,1 procent in 2016 volgens het Global Carbon Project), namelijk 800 miljoen ton CO2 per jaar.
Euro 7
Net zoals alle autobouwers zal Volkswagen zijn uitstoot moeten verlagen, in de eerste plaats om de boetes te vermijden die de Europese Unie vanaf 2020 zal geven: 95 euro per gram boven de 95 g/km, per auto. In 2023 volgt dan nog de overstap naar de Euro 7-norm. Michael Jost windt er geen doekjes om dat de technische oplossingen om die doelstellingen te behalen 2.000 tot 3.000 euro per auto zullen gaan kosten. Tegelijk gaat de groep zijn elektrische aanbod versterken. Tegen 2028 staan 70 uitstootvrije modellen op de planning. De groep hoopt zijn uitstoot drastisch te verlagen door minstens 20 miljoen elektrische auto’s te verkopen. En tegen 2050 willen de Duitsers geen CO2 meer uitstoten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!