Volkswagen zit niet op dezelfde golflengte als VW-merkgenoten Audi en Porsche als het gaat om de strategie om de CO2-uitstoot van hun voertuigen te reduceren. Wolfsburg ziet immers geen heil in e-fuels, een domein waarin Ingolstadt en Stuttgart wel volop investeren. Volkswagen gaat voor 100% elektrische voertuigen die hun stroom halen uit batterijen - zogeheten BEV's dus (Battery Electric Vehicles). "Omdat synthetische brandstoffen niet geschikt zijn voor een volumeconstructeur", klinkt het bij Ralf Brandstatter, CEO van Volkswagen. Ze zijn slechts in beperkte hoeveelheden verkrijgbaar en erg duur zijn om te produceren, waardoor ze nooit winstgevend zouden zijn.
LEES OOK Eindelijk officieel: VW ID.Buzz (2022)
Brandstatter verdedigt zijn keuze voor BEV's door te wijzen op de toekomstige ontwikkelingen van dit type elektrische auto's, die weldra tot 30% efficiënter zouden zijn dan nu, waardoor ze beter beantwoorden aan de noden van een breder publiek. Er wordt momenteel dan ook ingezet op die ontwikkelingen, niet op die van synthetische brandstoffen. Ook van waterstof moet de VW-groep inmiddels niet meer weten. In 2021 verklaarde VW Group-opperhoofd Herbert Diess dat groene waterstof "te duur, te inefficiënt, te traag en te moeilijk te distribueren en te vervoeren is voor toepassingen in elektrische wagens".
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!