Update: Volkswagen heeft Thomas Steg ontslagen, zijn lobbyist die heeft toegegeven dat hij betrokken was bij de organisatie van de controversiële tests. Bovendien, zo zegt de constructeur, "verloopt het (interne) onderzoek aan zeer hoge snelheid".
Het Amerikaanse dagblad The New York Times (NYT) heeft een verrassende studie ontdekt, uitgevoerd door het onderzoeksbureau European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT) en betaald door Volkswagen, Daimler en BMW. In 2014, net voor het losbarsten van Dieselgate, zouden een tiental apen zijn opgesloten in een hermetisch gesloten ruimte waar ook een Volkswagen Beetle Diesel (die volgens de NYT was uitgerust met sjoemelsoftware) stond te draaien. Het doel was om aan te tonen dat de uitlaatgassen van moderne dieselmotoren minder schadelijk zijn dan in het verleden. Voor de vergelijking hadden de ‘wetenschappers’ de dieren daarnaast blootgesteld aan de uitlaatgassen van een oude Ford 1-150. Nochtans verklaarde de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) al in 2012 dat deze motoren onweerlegbaar ‘kankerverwekkende stoffen’ van categorie 1 uitstoten, zodat over dit onderwerp eigenlijk geen twijfel mogelijk is.
Ook op mensen
Na de publicatie van de New York Times kwam de Duitse krant Stuttgarter Zeitung met het bericht dat in 2015 ook met menselijke proefkonijnen zou zijn geëxperimenteerd. EUGT, dat wordt gefinancierd door de Duitse constructeurs, zou 25 jonge vrijwilligers hebben betaald om stikstofoxiden in te ademen om de impact ervan op het menselijk lichaam te meten. Het experiment zou in Duitsland hebben plaatsgevonden. Uiteraard leidt het onderzoek tot heel wat polemiek. De constructeurs tonen zich bezorgd om deze onthullingen over de experimenten die buiten hun controle om zouden zijn gebeurd.
Excuses van VW
Op de aantijgingen van de Duitse krant kwam nog geen reactie van de Duitse constructeurs, maar wel op de eerdere berichten van de NYT over de experimenten op apen. Volkswagen heeft zich officieel verontschuldigd in een persmededeling: “Wij bieden onze excuses aan voor het gebrek aan beoordelingsvermogen van sommige mensen. We zijn ervan overtuigd dat de gekozen wetenschappelijke methode fout was en verontschuldigen ons voor het wangedrag”. BMW en Daimler van hun kant nemen afstand van het verhaal en beweren niets te weten over de aantijgingen, die niet zouden aansluiten bij hun eigen ethische codes.
Uiteraard voelen de Duitse bevolking en politieke klasse zich heel ongemakkelijk bij heel het verhaal. Bondskanselier Merkel heeft de experimenten “onaanvaardbaar” genoemd. We zijn benieuwd wie hiervoor verantwoordelijk zal blijken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!