Na het besluit om zijn volledige gamma te elektrificeren en tegen 2030 geen verbrandingsmotoren meer te gebruiken, wil Volvo nog een stap zetten naar klimaatneutraliteit door niet-fossiel staal te gebruiken voor de productie van zijn wagens en hun onderdelen, met als doel tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming te worden. "Hoewel we onze totale koolstofvoetafdruk voortdurend verkleinen, weten we dat staal een belangrijk gebied is waar verdere vooruitgang nodig is", zegt Hakan Samuelsson, CEO van Volvo.
20-35% van totale CO2-uitstoot
Op dit moment is de productie van het staal en ijzer dat nodig is om een voertuig met verbrandingsmotor te bouwen goed voor 35 procent van de totale CO2-uitstoot in het fabricageproces. Dit cijfer daalt tot 20 procent voor een volledig elektrisch model, maar het blijft een aanzienlijk deel van de koolstofafdruk van het bedrijf.
Door alleen "groen" staal en ijzer te gebruiken, zou Volvo een grote stap zetten in de richting van koolstofneutraliteit, het doel van het bedrijf tegen 2040, aangezien de CO2-uitstoot die met dit specifieke productieproces gepaard gaat met minstens 90 procent zou worden verminderd. Dat zegt Kerstin Enochsson, verantwoordelijk voor de inkopen bij Volvo, in een verklaring aan Automotive News.
2026
Uiteraard staat dit proces nog in de kinderschoenen. Volvo gaat hiervoor samenwerken met de Zweedse staalproducent SSAB. De eerste stap is de presentatie van een conceptcar in de komende paar jaar waarin dit niet-fossiele staal wordt gebruikt, met vervolgens een productie op commerciële schaal, die SSAB in 2026 hoopt te starten. Twee andere partners zijn bij het project betrokken: ijzerertsproducent LKAB en het energiebedrijf Vattenfall. Het idee is om cokes, die traditioneel worden gebruikt om ijzererts om te zetten in staal, te vervangen door niet-fossiele elektriciteit en waterstof.
Lokale samenwerking
Voor Volvo is het belangrijk om consequent te zijn. De samenwerking met SSAB zal als gevolg daarvan alleen invloed hebben op de staalbehoeften van de constructeur in Europa. Voor andere markten zal het Zweedse merk samenwerken met lokale staalproducenten die zonder fossiele brandstoffen werken om zijn fabrieken in de VS en China te bevoorraden. Volvo zal echter ook moeten kijken naar de ontginning en het transport van zijn staal, en ook de recyclage ervan, om een volledige koolstofneutraliteit te bekomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!