Voortaan moet elk nieuw automodel dat op Europees grondgebied wordt gehomologeerd een verbruiksmeting volgens de WLTP-cyclus ondergaan. Die is meer gedetailleerd en veel zwaarder dan de vroegere NEDC-norm, zodat kopers in theorie een preciezer beeld zouden moeten krijgen van het reële verbruik van hun (toekomstige) auto. Dr. Christoph Höhmann, verantwoordelijke voor Mercedes bij de Europese homologatie-instantie voor nieuwe voertuigen, waarschuwt in een interview met onze collega’s van Auto Express echter voor overdreven optimisme. Hij vindt de nieuwe testprocedure “beter dan de vorige. Maar wie verwacht dat alle problemen nu van de baan zijn, vergist zich”. Zo gaf hij onze Britse collega’s een voorbeeld: voor de tests op de weg omschrijft de procedure nergens wanneer moet worden geschakeld en of randverbruikers zoals de klimaatregeling ingeschakeld moeten zijn. De airco zal bij deze test dus uit blijven staan, terwijl de meeste bestuurders hem permanent aan laten, hoewel die nochtans een niet-verwaarloosbare invloed heeft op het verbruik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!