Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / WLTP-cyclus is niet heiligmakend

Geschreven door Jean-François Christiaens op 30-01-2018

Hoewel de nieuwe WLTP-normverbruikscyclus meer realistische verbruikscijfers zou moeten opleveren, roepen een paar belangrijke stemmen toch op tot voorzichtigheid voor al te veel optimisme.

Voortaan moet elk nieuw automodel dat op Europees grondgebied wordt gehomologeerd een verbruiksmeting volgens de WLTP-cyclus ondergaan. Die is meer gedetailleerd en veel zwaarder dan de vroegere NEDC-norm, zodat kopers in theorie een preciezer beeld zouden moeten krijgen van het reële verbruik van hun (toekomstige) auto. Dr. Christoph Höhmann, verantwoordelijke voor Mercedes bij de Europese homologatie-instantie voor nieuwe voertuigen, waarschuwt in een interview met onze collega’s van Auto Express echter voor overdreven optimisme. Hij vindt de nieuwe testprocedure “beter dan de vorige. Maar wie verwacht dat alle problemen nu van de baan zijn, vergist zich”. Zo gaf hij onze Britse collega’s een voorbeeld: voor de tests op de weg omschrijft de procedure nergens wanneer moet worden geschakeld en of randverbruikers zoals de klimaatregeling ingeschakeld moeten zijn. De airco zal bij deze test dus uit blijven staan, terwijl de meeste bestuurders hem permanent aan laten, hoewel die nochtans een niet-verwaarloosbare invloed heeft op het verbruik.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten