We worden door de ‘grote’ media weleens om advies gevraagd. Als onze expertise kan helpen om artikels of reportages in kranten, televisiejournaals en radioprogramma’s wat te kruiden en vooral te duiden, dan doen we dat natuurlijk graag. Beter nog, we worden er soms zelf ook wel wat slimmer van. In de eerste plaats omdat het ons dwingt wat afstand te nemen en de dingen ook eens vanuit een ander – zeg maar breder – perspectief te zien.
Zoals toen een collega van een Vlaamse krant ons vroeg het snelgroeiende aanbod elektrische auto’s in segmenten op te delen en voor elk type automobilist de EV’s te selecteren waaruit hij of zij dan idealiter zou moeten kiezen. Wat is de beste elektrische auto voor de bestuurder die elke werkdag een flinke afstand aflegt en wekelijks misschien aan 500 of meer kilometer komt? Waar kiest een gezin best voor als het voertuig enkel als een tweede auto in het huishouden moet dienen? En wat bestel je als je echt maar ‘af en toe’ een autootje nodig hebt?
Snellader
Tot voor kort waren de antwoorden doorgaans simpel. Wie om wat voor reden dan ook veel kilometers aflegt, koos voor een comfortabele diesel. Voor grote gezinnen moesten er ook veel stoelen in de auto staan, avonturiers en klussers kozen best voor een break, een monovolume of een SUV met veel laadruimte.
"Bij de keuze tussen een kleine, middelgrote of grote batterij moet je je laten leiden door het gemak waarmee je die opgeladen krijgt"
De krantenjournalist hoopte ook nu weer op dergelijke, simpele adviezen. Maar die kon ik niet meteen geven. Omdat ik me tijdens het voorbereidende gesprek begon te realiseren dat er voor de keuze van een elektrische auto nog een ander, veel belangrijker en zelfs zowat allesbepalend criterium speelt. Juist ja, de laadmogelijkheden. De technologie zal de volgende jaren zeker nog evolueren, hopelijk duurt het zelfs niet lang meer voor we met een glimlach kunnen terugdenken aan accu’s die je na amper enkele honderden kilometers al voor verschillende uren met het stroomnet moest verbinden. Ja, misschien lachen we straks zelfs met het ‘maar een halfuurtje’ waarmee een snellader je capaciteit weer op 80 procent krijgt. Maar ondertussen moeten we het dus wel nog doen met de mogelijkheden die er vandaag al zijn.
Kilometervreter
Heb je als kilometervreter dan echt een EV met het grootst mogelijke rijbereik nodig? Nee dus. Wie zijn batterij zowel (elke avond) thuis als (elke dag) op het werk kan opladen, kan gerust kiezen voor een compacter, lichter en dus ook minder duur exemplaar. Zelfs als hij of zij er elke dag 150 en meer kilometer mee aflegt. Maar het omgekeerde geldt evengoed: als je weinig kilometers maalt en ook zelden of nooit in één keer een grote afstand moet overbruggen, kom je misschien tóch nog regelmatig in de problemen als je nergens makkelijk kunt laden. Omdat je in een flat of rijhuis woont en er in de wijk in het beste geval maar enkele – dan ook nog eens vaak bezette – laadvoorzieningen zijn.
Vandaar mijn dus eigenlijk net wél vrij simpel advies aan de krantenjournalist: vertel je lezers vooral dat ze zich bij de keuze tussen een kleine, middelgrote of grote batterij in de eerste plaats moeten laten leiden door het gemak waarmee ze die opgeladen krijgen. En pas daarna door hoeveel stoelen de auto telt. Wat een geluk toch dat we net weer een nieuwe KoopWijzer uit hebben, die komt bij die oefening zeker goed van pas.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!