Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / De eeuw van de informatie

Geschreven door Tony Verhelle op 30-08-2017

Verwachten dat je gps de juiste info over snelheidsbeperkingen geeft, ho maar!

De eenentwintigste eeuw heeft er al bijna een vijfde op zitten en nog nooit is de evolutie zo snel gegaan. Vooral op het vlak van dataverzameling en -verspreiding worden elke dag nieuwe, niet altijd even benijdenswaardige records gebroken. Niet dat we ons daar helemaal of de hele tijd van bewust zijn: dagelijks geeft het merendeel onder ons op een of andere manier vertrouwelijke info bloot door op een of ander icoontje te klikken, zonder dat we echt weten welke info we te grabbel gooien.

En zelfs als we ons ervan bewust zijn, dan nog verspreiden we zonder nadenken info over ons, onze naasten, onze vrienden of collega’s waar we later toch wel eens spijt zouden kunnen van hebben. Zeker in deze dagen van terrorismebestrijding stelt de modale Belg nog nauwelijks vragen bij zijn privacy en hoe die dagelijks geschonden wordt, gewoonlijk dikt hij de over hem/haar beschikbare info via Facebook of andere sites of apps nog eens goed aan.

Ook wanneer we met de auto rijden, worden we meer en meer bespied door Big Brother. Van de nieuwste auto’s slaat de constructeur niet alleen de gegevens (On Board Diagnostics of OBD) op over de auto, maar ook over waar hij geweest is en hoe er met de auto wordt omgesprongen. Bij een ongeval kan deze info dan eventueel door bevoegde diensten worden opgevraagd om mee te bepalen wat er werkelijk is gebeurd. Niet dat de constructeur/invoerder nu al gedwongen kan worden deze informatie automatisch door te geven, maar sommige doen het al wel.

Het mag dan ook uiterst merkwaardig heten dat we sinds 1 januari 2017 al met een uitgebreid aantal nieuwe auto’s hebben gereden, sommige daarvan uitgerust met bijzonder gesofisticeerde connectiviteitssystemen, en dat we nog altijd de eerste moeten tegenkomen waarvan het (bijzonder uitgebreide en dure) navigatiesysteem weet dat als algemene regel in Vlaanderen nu een maximumsnelheid van 70 km/h geldt buiten de bebouwde kom en dat 90 km/h een met snelheidsbeperkingsborden aangegeven uitzondering is.

Je zal dan maar een half fortuin hebben uitgegeven aan het neusje van de zalm op het gebied van connectiviteit en navigatie, maar verwachten dat je daarom ook de juiste info over snelheidsbeperkingen krijgt, ho maar! Leven ze bij onze Vlaamse administratie nog in de (digitale) middeleeuwen en werd er op geen enkele manier connectie gemaakt met of inlichtingen verstrekt aan de samenstellers van die infobronnen? 

Let wel, iedere Belg is geacht de wet te kennen en dat geldt ook (of bij uitstek) voor de verkeerswet. Dus ook de leveranciers van de software van al die systemen worden verondersteld te weten dat het nu al acht maanden 70 km/h is. Misschien moeten klanten maar eens hun snelheidsboetes doorsturen, om de heren nerds die deze dingen programmeren, wakker te schudden. Wellicht dat het dan plots wél gaat…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten