Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / De Z van zonde

Geschreven door Alain Devos op 07-10-2020

De CO2-boetes zullen sommige constructeurs zowat hun hele winst kosten

Wat waren alle autoliefhebbers, wij op kop, blij toen Nissan enkele weken geleden zijn nieuwe Z onthulde. Officieel nog als een prototype, maar je kon zelfs met je ogen dicht zien dat de auto zowat klaar is voor de showrooms van de dealers. En de constructeur bevestigde dat ook: de ­definitieve versie volgt snel en gaat zeker in productie. Dat werd wel tijd, de huidige generatie van die geweldige coupé­familie gaat ondertussen al iets te lang mee. De nieuwe behoudt het lijnenspel dat al een halve eeuw en dus sinds de eerste en echt wel legendarische 240Z uit 1969 voor een heel typisch visueel en ­dynamisch autoplezier zorgt, van een soort waarop de Japanse autobouwers een ongeschreven patent lijken te hebben. Zie ook de diverse coupés, Supra’s en andere, uit de Toyota-stal. Of enkele Honda’s, Mazda’s en zelfs Mitsubishi’s van soms al even geleden.

Maar nog voor we begonnen te kwijlen bij het zien van de ook in onze Actua-­rubriek getoonde Z Proto, was er al het slechte nieuws: de auto komt niet meer naar Europa. Met het verdwijnen van de huidige 370Z wordt bij ons dus wellicht een definitieve streep onder het verhaal getrokken. Officieel luidt het dat het met de krimpende Europese markt voor sportwagens en de emissievoorschriften in ons werelddeel onmogelijk is er nog een rendabele zaak van te maken. Het eerste deel van de argumentatie nemen we niet al te ernstig. Als Nissan dan toch een nieuwe Z maakt en die (met het stuur aan de ‘goede’ kant) ook in de Verenigde Staten aanbiedt, kon het echt niet zo’n grote extra investering zijn om dat ook bij ons te doen. Het Nissan-imago zou er zeker niet onder hebben geleden. De belangstelling voor coupés en ook cabrio’s is in onze contreien inderdaad wel tanende en vooral de keuze aan open auto’s is al danig verkleind. Maar de Z Proto is nagenoeg klaar én gaat in productie, dus het is vooral die andere ‘reden’ die maakt dat wij de knappe coupé niet langer krijgen. En evengoed dat er met vaak veel minder aandacht en treurnis hier en daar nog wel wat andere modelletjes en vooral motoren uit het aanbod van de in Europa actieve constructeurs worden geschrapt.

Ik heb het natuurlijk over de strengere CO2-uitstootnormen die ons vanuit Brussel worden opgelegd. En ook over de boetes die alle constructeurs straks moeten betalen omdat ze die met hun huidige modellen en het aankoopgedrag van de Europese consumenten nog altijd niet halen. Het gaat om sommen die sommige merken zelfs zowat hun hele winst zullen kosten. Als je het nog niet zou doorhebben, dat is meteen ook de reden waarom de markt momenteel wordt overspoeld door plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s. Die moeten de CO2-cijfers waar Brussel straks naar kijkt, naar beneden krijgen. En in sommige gevallen zelfs het voort­bestaan van de constructeurs garanderen. Een Z met een zescilinder van om en bij de 400 pk past niet in dat plaatje. Het is een van de eerste funauto’s die niet meer naar Europa komen, en er zullen er allicht nog volgen. Gelukkig maar dat elektrische auto’s ondertussen ook wel plezant(er) worden…

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten