Tegelijkertijd met het Brusselse autosalon was er ook een zogenoemd A-salon gaande, meer bepaald in Detroit, door vele constructeurs nog altijd als belangrijk beschouwd omdat ‘de Grote Drie’ uit de VS (GM, Ford en FCA) er hun stek hebben. Een gevolg daarvan is dat deze drie merken (en vele andere) op dit salon naast nieuwe modellen ook nieuwe inzichten publiek maken, nieuwe plannen ook.
Het zou ons veel te ver leiden om hier op al die plannen en aankondigingen dieper in te gaan, maar we kunnen wel stellen dat een groot deel ervan bij alle merken gelijklopend was. Elkeen had het over de toekomst van de automobiel en haast iedereen ziet die toekomst in hoofdzaak elektrisch aangedreven en zelfrijdend. De laatste tijd hebben de grote constructeurs elkaar willen overtroeven met het bedrag dat ze in de komende jaren zullen spenderen aan deze twee thema’s.
De laatsten in de rij waren Bill Ford en de recent aangeduide nieuwe CEO Jim Hackett, die aankondigden dat Ford de volgende jaren 11 miljard dollar gaat investeren in elektrische aandrijving. Door de bank genomen kun je stellen dat nagenoeg iedere constructeur die de trein niet wil missen, zowat de helft van zijn beschikbare investeringsfondsen tijdens de volgende jaren gaat besteden aan alternatieve aandrijving.
Net nu werd ook bekend dat Toyota zich (via zijn investeringsmaatschappij Tsusho) inkoopt in het Australische Orocore, een mijnonderneming die in Zuid-Amerika druk bezig is lithium te ontginnen – lithium is een basismetaal voor onze batterijen in smartphones, laptops en tablets, maar ook in auto’s. De grote promotor van de hybride auto heeft intussen eveneens aangegeven dat het sterk zal inzetten op volledig elektrisch aangedreven auto’s, al dan niet met waterstof als energiedrager.
Groot was dan ook onze verbazing toen we de nieuwigheden in Detroit bekeken. Nagenoeg bij alle merken ging het in hoofdzaak over SUV’s en pick-ups – over de Grote Plas gemeenzaam ‘trucks’ genoemd – die weer maar eens groter, krachtiger, luxueuzer en ook technologisch gesofisticeerder werden (in sommige gevallen ook hybride). De discrepantie tussen de toekomstplannen van de autoconstructeurs en de producten die ze er effectief op de bühne plaatsten, kon soms niet groter zijn.
De voornaamste reden ligt voor de hand: de Amerikaanse consument is in grote mate nog steeds into trucks, voertuigen waarop grote winstmarges kunnen worden gemaakt. Of zoals de directeur van Toyota Noord-Amerika het stelde: “We hebben er met onze hybrides 18 jaar over gedaan om in Noord-Amerika aan een marktaandeel van 3 procent te komen, laten we niet te snel van stapel lopen als we het hebben over de verspreiding van de elektrische auto.” Positief benaderd zou je kunnen zeggen dat de constructeurs dit ‘gemakkelijk verdiende geld’ van de verkoop van trucks zullen gebruiken voor de echte mobiliteit van de toekomst. We zijn benieuwd hoe de Amerikaanse consument op die toekomst zal reageren…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!