Het jaar 2015 zal in de autosector ongetwijfeld de geschiedenis ingaan als het jaar van ‘dieselgate’ en ‘sjoemelsoftware’ (hoewel dat laatste het als Woord van het Jaar in Vlaanderen net moest afleggen tegen ‘kraamkost’). De wereld van de emissienormen zal nooit meer dezelfde zijn. In elk geval krijgen we realistischer normen – die vragen wij nu al zo’n twintig jaar – maar hoe ‘realistisch’ die zullen zijn, is nog niet duidelijk. De grote lobbymachine van de Europese autoconstructeurs is nu op volle toeren om de gevolgen van deze mogelijk financiële ramp (als de geëiste strenge normen erdoor zouden komen) zoveel mogelijk te beperken. Het laatste woord is daarbij aan het Europese parlement, maar ondanks het boegeroep op vele banken voor de malversaties in de auto-industrie, is nu al duidelijk dat de soep nooit zo heet zal worden gegeten als ze wordt opgediend, alle ‘bindende’ klimaatakkoorden ten spijt.
Op het ogenblik dat we dit schrijven, zijn er in ons land al zoveel auto’s ingeschreven als gedurende het hele vorige jaar; de markt van nieuwe wagens heeft in ons land dus eens te meer standgehouden en stevent zelfs op een licht surplus af, in hoofdzaak te danken aan de sector van de bedrijfs- of salariswagens, die, ondanks alle zijdelingse of rechtstreekse aanvallen, nog steeds uitstekend boeren.
Ondertussen heeft de overheid ons ook nog een ‘kerstcadeautje’ meegegeven: de premies voor elektrisch aangedreven auto’s zijn bekend (tot 5.000 euro voor particulieren), net als wat we allemaal meer moeten betalen aan BIV en verkeersbelasting vanaf 1 januari 2016. Wie dat wil nagaan, kan dus vanaf nu weer terecht op het belastingportaal van onze Vlaamse overheid (https://belastingen.fenb.be), waarop u een simu-
latie kan doen voor alle soorten (auto)belasting.
Of de vermelde premie de komst van alternatief aangedreven auto’s enorm zal stimuleren, is nog zeer de vraag. De steeds kleiner wordende kloof tussen de prijs van diesel of benzine als conventionele brandstof en de aangepaste verkeersbelastingen (die eens te meer veeleer een bijkomende belasting blijken te zijn dan een duidelijke incentive om het anders aan te pakken), hebben ongetwijfeld meer impact op de verschuivingen binnen het Vlaamse wagenpark (van diesel naar benzine) dan alle groene woorden en loze beloftes die onze excellenties de laatste tijd weer gul in het rond hebben gestrooid.
En wanneer u dit leest, is de staten-
generaal van het verkeer afgerond, waarbij voor nieuwe ideeën sterk werd gerekend op de inbreng van de modale burger. De beleidsmakers zelf lijden blijkbaar manifest aan ideeënarmoede en spelen de hete aardappel dus maar door naar de nietsvermoedende automobilist. Meer daarover in volgende nummers, als de mist errond wat optrekt. Ondertussen wensen we u en uw naasten bijzonder prettige feesten en een voorspoedig nieuw jaar. Vier ze.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!